Braining Blog

Οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του πνεύματός μας και συχνά απατηλές. Αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα μέσα από υποκειμενικά φίλτρα, επηρεάζοντας την κατανόηση του κόσμου και των ανθρώπων. Ηράκλειτος και Σωκράτης υποστήριζαν την αυτογνωσία και την εμπάθεια ως πυλώνες της γνώσης. Η μάθηση είναι ανάμνηση - η γνώση υπάρχει μέσα μας. Η επιστήμη αποκάλυψε ότι ο εγκέφαλός μας εξελίσσεται διαρκώς, ανταποκρινόμενος στα περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Κάθε πρόκληση δημιουργεί νέες συνάψεις, καθιστώντας την τελειότητα μια συνήθεια, όχι μια πράξη. Ξεκινήστε το ταξίδι αυτής της ανακάλυψης ή/και αποκάλυψης...

Blog / Κατηγορίες άρθρων

Πώς οι επαναληπτικές ασκήσεις επηρεάζουν την εγκεφαλική λειτουργία
«Η έκθεση σε επαναληπτικού τύπου ασκήσεις σύντομης διάρκειας μπορούν να βελτιώσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία του αριστερού και του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου;» Σύντομη περιγραφή της δομής και λειτουργίας των ημισφαιρίων του εγκεφάλουΟ εγκέφαλος αποτελείται από δύο ημισφαίρια, το δεξί και το αριστερό, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με μια παχιά ζώνη νευρικών ινών που ονομάζεται μεσολόβιο (corpus callosum) (Sperry, 1968). Κάθε ημισφαίριο ελέγχει την αντίθετη πλευρά του σώματος, δηλαδή το αριστερό ημισφαίριο το δεξί μέρος του σώματος και το δεξί ημισφαίριο το αριστερό μέρος (Gazzaniga, 1967). Επίσης, το κάθε ημισφαίριο έχει διαφορετικές λειτουργίες. Για παράδειγμα, το αριστερό ημισφαίριο σχετίζεται περισσότερο με τη γλώσσα και τη λογική σκέψη, ενώ το δεξί με τη δημιουργικότητα...
Πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης Μύθος ή πραγματικότητα
«Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί μέσω πολλαπλών τύπων νοημοσύνης (λογικομαθηματική, λεκτική, διαπροσωπική, χωρική, μουσική, κινητική και ενδοπροσωπική);» «Άλλο ταλέντο, άλλο νοημοσύνη» Η νοημοσύνη αποτελεί ένα πολύπλοκο γνώρισμα του ανθρώπινου νου, με πολλές διαφορετικές πτυχές. Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες σχετικά με τη φύση και τη δομή της νοημοσύνης, με σημαντικότερη αυτή των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης του Howard Gardner. Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστεί η θεωρία του Gardner, θα συζητηθούν τα επιστημονικά δεδομένα που την υποστηρίζουν ή την αμφισβητούν, καθώς και οι πιθανές εφαρμογές της στο χώρο της εκπαίδευσης. Ειδικότερα, αρχικά θα παρουσιαστεί η θεωρία του Gardner για τους πολλαπλούς τύπους νοημοσύνης και θα περιγραφούν αναλυτικά οι οκτώ τύποι...
Μαθησιακά στυλ Μύθος ή πραγματικότητα στην εκπαίδευση
«Τα άτομα μαθαίνουν καλύτερα όταν λαμβάνουν πληροφορίες με το μαθησιακό στυλ που προτιμούν (π.χ. οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό);» Επεξήγηση της έννοιας των μαθησιακών στυλ και της σημασίας τους στη μάθησηΤα μαθησιακά στυλ αναφέρονται στον τρόπο με τον οποίο κάθε άτομο μαθαίνει καλύτερα και επεξεργάζεται πιο αποτελεσματικά τις πληροφορίες. Κάθε μαθητής έχει ένα μοναδικό μαθησιακό στυλ το οποίο επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνει, επεξεργάζεται, οργανώνει και απομνημονεύει νέες πληροφορίες (Dunn and Dunn, 1978). Τα τρία βασικά μαθησιακά στυλ είναι το οπτικό, το ακουστικό και το κιναισθητικό. Οι οπτικοί τύποι μαθαίνουν καλύτερα βλέποντας, οι ακουστικοί μαθαίνουν καλύτερα ακούγοντας, ενώ οι κιναισθητικοί μαθαίνουν καλύτερα μέσω πρακτικής και εμπειρίας (Kolb, 1984). Η κατανόηση των...
Τα αναψυκτικά με καφεΐνη και οι κίνδυνοι για τους νέους
«Η τακτική κατανάλωση αναψυκτικών με καφεΐνη μειώνει την εγρήγορση;» Η καφεΐνη είναι μία αλκαλοειδής ένωση που συναντάται φυσικά σε φυτά όπως ο καφές, το τσάι, η σοκολάτα και η γκουαράνα. Ανήκει στην ομάδα των μεθυλοξανθινών και χημικά είναι ένα ήπιο διεργετικό του κεντρικού νευρικού συστήματος. Όταν καταναλώνεται σε μικρές δόσεις, η καφεΐνη συμβάλλει στην αύξηση του μεταβολισμού, της εγρήγορσης και της προσοχής (Lorist & Tops, 2003). Ειδικότερα, η καφεΐνη έχει την ικανότητα να διεγείρει τη λειτουργία του εγκεφάλου καθώς συνδέεται και αποκλείει τους υποδοχείς αδενοσίνης που βρίσκονται στους νευρώνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αναστολή ενός ενζύμου που ονομάζεται φωσφοδιεστεράση της αδενοσίνης και το οποίο συντελεί στη χαλάρωση και την υπνηλία (Nehlig, 2010). Κατ’ αυτόν τον...
Διατροφή επηρεάζει εκπαιδευτικές επιδόσεις γνωστική ανάπτυξη
«Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στις εκπαιδευτικές επιδόσεις;» Η διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία και την ευεξία του ανθρώπου. Μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρέσκα φρούτα, λαχανικά, πρωτεΐνες και υγιεινά λιπαρά, παρέχει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη σωστή λειτουργία του. Αντίθετα, μια φτωχή διατροφή σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βιταμινών και μετάλλων, με αποτέλεσμα προβλήματα υγείας και κόπωση (Johnson & Taylor, 2019). Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσιες πηγές βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών που βοηθούν τον οργανισμό να λειτουργεί σωστά και να προστατεύεται από ασθένειες (Linus Pauling Institute, 2021). Η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και διατήρηση των μυών και...
Πώς τα Ω3 επιδρούν στον εγκέφαλο και τη μάθηση των παιδιών
«Τα συμπληρώματα Ω3 ενισχύουν τη νοητική ικανότητα των παιδιών στον γενικό πληθυσμό;» Τα συμπληρώματα Ω3 (ιχθυέλαια) έχουν γίνει δημοφιλή τα τελευταία χρόνια για την υποτιθέμενη ευεργετική τους επίδραση στη νοητική λειτουργίαΤα συμπληρώματα Ω3, τα οποία προέρχονται κυρίως από ιχθυέλαια όπως του σολομού, της σαρδέλας και του σκουμπριού, έχουν αποκτήσει μεγάλη δημοτικότητα τις τελευταίες δεκαετίες (Schilling et al, 2019). Ο λόγος είναι οι ισχυρισμοί που κυκλοφορούν ευρέως σχετικά με τη θετική επίδραση που φέρεται να έχουν στη νοητική λειτουργία και τις γνωστικές ικανότητες του ανθρώπου (Gomez-Pinilla, 2008). Συγκεκριμένα, υπάρχουν αναφορές που υποστηρίζουν πως η κατανάλωση συμπληρωμάτων Ω3 μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση διαφόρων παραμέτρων όπως η μνήμη, η προσοχή, η ικανότητα επίλυσης...
Η επίδραση της ζάχαρης στη συγκέντρωση και μάθηση των μαθητών
«Τα παιδιά είναι λιγότερο συγκεντρωμένα μετά την κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και σνακ;» Η έλλειψη συγκέντρωσης των μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην τάξη είναι ένα ζήτημα που προβληματίζει εκπαιδευτικούς και γονείς και έχει απασχολήσει εκτεταμένα την επιστημονική κοινότητα τα τελευταία χρόνια. Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών, που μπορεί να φτάνει έως και το 40%, παρουσιάζει δυσκολία στο να διατηρήσει την προσοχή και τη συγκέντρωσή του καθ' όλη τη διάρκεια του μαθήματος (Rapport et al., 2009). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να χάνουν σημαντικές πληροφορίες που παρέχει ο εκπαιδευτικός και να μην μπορούν να επεξεργαστούν και να κατανοήσουν τη νέα γνώση. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις, καθώς έρευνες έχουν δείξει τη...