Μνήμη Μηχανισμοί διατήρησης και ανάκλησης πληροφοριών

«Η διατήρηση ενός τηλεφωνικού αριθμού στη μνήμη μέχρι την κλήση καθώς και η ανάκληση πρόσφατων γεγονότων και μακρινών εμπειριών χρησιμοποιούν το ίδιο σύστημα μνήμης;»

Εισαγωγή στη μνήμη και τους τύπους της (Βραχύχρονη, Μακρόχρονη & Διαδικαστική Μνήμη)

Ας εξερευνήσουμε μαζί τον μαγικό κόσμο της μνήμης! Το ταξίδι μας ξεκινάει από τον εγκέφαλό μας, ένα όργανο γεμάτο νευρώνες που επικοινωνούν μεταξύ τους σαν δίκτυο υπολογιστών. Οι νευρώνες αυτοί είναι υπεύθυνοι για τη μνήμη μας και την ικανότητά μας να θυμόμαστε και να μαθαίνουμε (Squire et al., 1993).

Ας δούμε πρώτα τη βραχύχρονη μνήμη, η οποία λειτουργεί σαν προσωρινή αποθήκη δεδομένων. Όπως όταν προσπαθούμε να θυμηθούμε έναν αριθμό τηλεφώνου πριν τον καλέσουμε, χρησιμοποιούμε τη βραχύχρονη μνήμη (Peterson & Peterson, 1959). Τα δεδομένα παραμένουν εκεί για λίγα δευτερόλεπτα ή λεπτά, και μετά εξαφανίζονται. Είναι σαν το μυαλό μας να κρατάει σημειώσεις σε ένα σημειωματάριο πριν τις αντιγράψει αλλού. Χωρίς τη βραχύχρονη μνήμη, η ζωή μας θα ήταν πολύ δύσκολη!

Η μακρόχρονη μνήμη από την άλλη, είναι σαν το σκληρό δίσκο του υπολογιστή μας που αποθηκεύει δεδομένα για χρόνια (Squire et al., 1993). Εκεί αποθηκεύονται οι παιδικές μας αναμνήσεις, το όνομα του δασκάλου μας στο δημοτικό, οι γνώσεις που αποκτήσαμε στο σχολείο. Χωρίς τη μακρόχρονη μνήμη, θα ήμασταν σαν να γεννιόμαστε κάθε μέρα από την αρχή!

Τέλος, η διαδικαστική μνήμη είναι σαν τη μνήμη RAM στον υπολογιστή, που χρησιμοποιείται για την επεξεργασία πληροφοριών (Eichenbaum, 2012). Μας επιτρέπει να εκτελούμε πολύπλοκες γνωστικές διαδικασίες, όπως την κατανόηση γλώσσας, τη λογική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων. Χωρίς αυτή, θα ήταν αδύνατον να λειτουργήσουμε στην καθημερινότητά μας.

Η βραχύχρονη μνήμη και ο ρόλος της στην απομνημόνευση αριθμών

Διατήρηση πληροφοριών για λίγα δευτερόλεπτα έως λίγα λεπτά

Ας φανταστούμε την εξής κατάσταση: Βρίσκεστε σε ένα πάρτι και γνωρίζετε ένα ενδιαφέρον άτομο. Ανταλλάσσετε αριθμούς τηλεφώνων με σκοπό να επικοινωνήσετε στο μέλλον. Πώς θα διατηρήσετε αυτόν τον αριθμό στη μνήμη σας μέχρι να φύγετε από το πάρτι και να τον καλέσετε; Εδώ ακριβώς θα μας φανεί χρήσιμη η βραχύχρονη μνήμη, η οποία μπορεί να διατηρήσει πληροφορίες για λίγα δευτερόλεπτα έως λεπτά (Peterson & Peterson, 1959). Θα προσπαθήσετε να επαναλάβετε στο μυαλό σας τον αριθμό συνεχώς, ή ίσως να τον σημειώσετε κάπου προσωρινά. Όσο πιο πολύπλοκος είναι ο αριθμός, τόσο πιο δύσκολη είναι η διατήρησή του στη βραχύχρονη μνήμη. Έχετε ποτέ βρεθεί σε αυτή την κατάσταση; Πόσο δύσκολο ήταν να θυμάστε τον αριθμό; Ίσως να χρειαστήκατε αρκετές προσπάθειες μέχρι να τον συγκρατήσετε στο μυαλό σας. Αλλά μόλις το καταφέρατε, αισθανθήκατε μεγάλη ικανοποίηση και επιτυχία! Η βραχύχρονη μνήμη μας δίνει αυτή τη δυνατότητα να θυμόμαστε πληροφορίες για όσο χρειάζεται ώστε να ολοκληρώσουμε μια διαδικασία. Είναι σαν ένα μικρό θαύμα που συμβαίνει μέσα στο μυαλό μας!

Χρήση επανάληψης για διατήρηση αριθμών στη βραχύχρονη μνήμη

Για να διατηρήσουμε έναν αριθμό τηλεφώνου στη βραχύχρονη μνήμη μας, συνήθως χρησιμοποιούμε την τεχνική της επανάληψης (Peterson & Peterson, 1959). Δηλαδή, επαναλαμβάνουμε συνεχώς τον αριθμό μέσα στο μυαλό μας ή τον ψιθυρίζουμε δυνατά, ώστε να παραμείνει αποθηκευμένος στη βραχύχρονη μνήμη για όσο χρειάζεται. Ας φανταστούμε ότι σας δίνουν έναν 10ψήφιο αριθμό τηλεφώνου και πρέπει να τον θυμάστε για να τον καλέσετε. Πόσες φορές θα χρειαστεί να τον επαναλάβετε στο μυαλό σας για να τον συγκρατήσετε μέχρι να φτάσετε στο τηλέφωνο; Ίσως 10-15 φορές ή και περισσότερες! Όσο πιο μεγάλος και περίπλοκος είναι ο αριθμός, τόσο περισσότερη επανάληψη χρειάζεται. Αυτή η διαδικασία μπορεί να είναι κουραστική, αλλά είναι αποτελεσματική! Και όταν τελικά καταφέρουμε να θυμηθούμε τον αριθμό μέχρι το τέλος, αισθανόμαστε περήφανοι για τη μνήμη μας. Έτσι λοιπόν, ας επαναλαμβάνουμε συχνά ό,τι θέλουμε να θυμόμαστε - η επανάληψη είναι το κλειδί για τη βραχύχρονη μνήμη!

Η μακρόχρονη μνήμη και ο ρόλος της στην ανάκληση γεγονότων

Αποθήκευση μνημών για μεγάλα χρονικά διαστήματα ή και για όλη τη ζωή

Η μακρόχρονη μνήμη μάς επιτρέπει να αποθηκεύουμε αναμνήσεις και γεγονότα για πολλά χρόνια, ακόμα και για μια ολόκληρη ζωή (Squire et al., 1993). Είναι σαν ένα τεράστιο συρτάρι αρχείων μέσα στο μυαλό μας, όπου αποθηκεύονται όλες οι σημαντικές εμπειρίες και πληροφορίες που συλλέγουμε κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Για παράδειγμα, ίσως να θυμόσαστε το πρώτο σας ποδήλατο, το αγαπημένο σας παιχνίδι στην παιδική ηλικία, την ημέρα αποφοίτησης από το σχολείο. Ή ακόμα το όνομα του πρώτου σας δασκάλου, τους στίχους του αγαπημένου σας τραγουδιού, τη συνταγή του αγαπημένου σας γλυκού. Όλες αυτές οι μακροχρόνιες αναμνήσεις αποθηκεύονται με ασφάλεια στη μακρόχρονη μνήμη μας. Έτσι, όταν θέλουμε να θυμηθούμε σημαντικά γεγονότα του παρελθόντος, ανατρέχουμε σε αυτό το πολύτιμο αρχείο μακροχρόνιων αναμνήσεων. Η μακρόχρονη μνήμη μάς συνδέει με το παρελθόν και μας βοηθά να διατηρούμε την αίσθηση της ταυτότητάς μας στο πέρασμα του χρόνου. Είναι ένα πολύτιμο δώρο της φύσης προς τον άνθρωπο.

Ανάκληση παλαιότερων εμπειριών και γεγονότων

Η μακρόχρονη μνήμη μάς επιτρέπει να ανακαλούμε παλαιότερες εμπειρίες και γεγονότα, ακόμη και πολλά χρόνια μετά που συνέβησαν (Squire et al., 1993). Για παράδειγμα, ίσως θυμάστε έντονα την ημέρα που πήρατε το πτυχίο σας, ακόμη κι αν αυτό έγινε 10 ή 20 χρόνια πριν. Ή μπορεί να θυμάστε λεπτομέρειες από το ταξίδι των ονείρων σας, αν και έχουν περάσει πολλά χρόνια. Όταν βλέπουμε μια παλιά φωτογραφία, ακούμε ένα τραγούδι της εποχής εκείνης, επισκεπτόμαστε ένα μέρος που έχουμε νοσταλγία, αυτά τα ερεθίσματα μπορούν να ενεργοποιήσουν την ανάκληση παλιών αναμνήσεων. Ξαφνικά θυμόμαστε λεπτομέρειες, συναισθήματα, μυρωδιές και γεύσεις που είχαμε ξεχάσει. Είναι σαν να ταξιδεύουμε πίσω στο χρόνο! Η μακρόχρονη μνήμη λοιπόν μάς δίνει τη δυνατότητα να ανακαλούμε το παρελθόν μας και να αναπολούμε στιγμές που σημάδεψαν τη ζωή μας. Μας βοηθάει να διατηρούμε την αίσθηση της συνέχειας και της ταυτότητάς μας στο πέρασμα του χρόνου. Είναι ένα πολύτιμο χάρισμα του εγκεφάλου μας.

Η διαδικαστική μνήμη και ο ρόλος της στην εκτέλεση γνωστικών λειτουργιών

Εκτός από τη βραχύχρονη και τη μακρόχρονη μνήμη, υπάρχει και ένας τρίτος σημαντικός τύπος μνήμης που ονομάζεται διαδικαστική μνήμη (Eichenbaum, 2012). Η διαδικαστική μνήμη εμπλέκεται στην ενεργητική επεξεργασία πληροφοριών και στην εκτέλεση γνωστικών λειτουργιών. Για παράδειγμα, όταν κάνουμε έναν υπολογισμό στο μυαλό μας, όταν κατανοούμε τη σημασία μιας πρότασης, ή όταν σχεδιάζουμε τις ενέργειές μας για να επιτελέσουμε ένα έργο, χρησιμοποιούμε τη διαδικαστική μας μνήμη. Η διαδικαστική μνήμη λειτουργεί σαν ένας χώρος εργασίας του μυαλού όπου προσωρινά αποθηκεύονται και υφίστανται επεξεργασία πληροφορίες για την εκτέλεση πολύπλοκων γνωστικών λειτουργιών. Είναι ζωτικής σημασίας για την καθημερινή μας λειτουργικότητα και επίλυση προβλημάτων.

Ενίσχυση των τύπων μνήμης

Η μνήμη είναι μια σύνθετη γνωστική λειτουργία που παίζει καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητά μας (Squire et al., 1993). Ανάλογα με τον τύπο της μνήμης, υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι για να την ενισχύσουμε και να την καλλιεργήσουμε.

Για τη βραχύχρονη μνήμη, η επανάληψη και ο διαμοιρασμός της προσοχής είναι σημαντικοί (Jost et al., 2011). Επαναλαμβάνοντας πληροφορίες όπως ονόματα, αριθμούς, λίστες αντικειμένων βοηθάμε το μυαλό να τις διατηρήσει ενεργές στη βραχύχρονη μνήμη. Επίσης, η εκπαίδευση στο διαμοιρασμό της προσοχής μεταξύ διαφορετικών εργασιών ενισχύει τη βραχύχρονη μνήμη (Oberauer, 2005).

Για τη μακρόχρονη μνήμη, η επεξεργασία των πληροφοριών βαθύτερα και η πρόσδεσή τους σε υπάρχουσες γνώσεις είναι ωφέλιμη (Craik & Lockhart, 1972). Η δημιουργία νοητικών συνδέσεων, η χρήση οπτικοποίησης και η εφαρμογή των πληροφοριών στην πράξη ενισχύουν τη μακροχρόνια αποθήκευσή τους.

Τέλος, για τη διαδικαστική μνήμη σημαντική είναι η εξάσκηση σε πολύπλοκα γνωστικά έργα και η αυτορρύθμιση της σκέψης (Morrison & Chein, 2011). Η επίλυση προβλημάτων, ο προγραμματισμός και ο έλεγχος των γνωστικών λειτουργιών απαιτούν διαδικαστική μνήμη και έτσι την ενδυναμώνουν.

Εν κατακλείδι, με κατάλληλες τεχνικές ανάλογα με το είδος της μνήμης μπορούμε να την καλλιεργήσουμε και να τη βελτιώσουμε σημαντικά. Αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο στη γνωστική μας λειτουργία και την καθημερινότητά μας.

Ενδεικτικά παραδείγματα για την ενίσχυση των τύπων μνήμης:

Βραχύχρονη μνήμη:

  • Επανάληψη αριθμών: Όταν προσπαθούμε να θυμηθούμε έναν αριθμό τηλεφώνου, τον επαναλαμβάνουμε σιωπηλά ή δυνατά πολλές φορές μέχρι να τον καλέσουμε. Αυτή η επανάληψη ενισχύει τη βραχύχρονη διατήρηση του αριθμού στη μνήμη (Baddeley, 2003).
  • Εναλλαγή εργασιών: Όταν εκτελούμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, όπως μαγείρεμα και ταυτόχρονη ομιλία στο τηλέφωνο, εξασκούμε τη βραχύχρονη μας μνήμη να διατηρεί πολλαπλές πληροφορίες ενεργές (Oberauer et al., 2003).

Μακρόχρονη μνήμη:

  • Χρήση οπτικοποίησης: Δημιουργώντας νοητικές εικόνες για όσα διαβάζουμε ή ακούμε, όπως τη διαδρομή σε έναν χάρτη, βοηθάμε τον εγκέφαλο να αποθηκεύσει καλύτερα τις πληροφορίες (Kirby et al., 2010).
  • Σύνδεση με προϋπάρχουσες γνώσεις: Όταν διαβάζουμε κάτι σχετικό με γνωστικό αντικείμενο που γνωρίζουμε ήδη καλά, συνδέουμε τις νέες πληροφορίες με τις υπάρχουσες γνώσεις μας, γεγονός που διευκολύνει τη μακροπρόθεσμη αποθήκευσή τους (Tse et al., 2007).

Διαδικαστική μνήμη:

  • Επίλυση προβλημάτων: Όταν προσπαθούμε να λύσουμε ένα μαθηματικό πρόβλημα ή να βρούμε την έξοδο από έναν λαβύρινθο, εξασκούμε τη διαδικαστική μας μνήμη (Carpenter et al., 1990).
  • Προγραμματισμός: Κατά τον προγραμματισμό των ενεργειών μας για την επόμενη μέρα ή εβδομάδα, όπως για τις υποχρεώσεις στη δουλειά, εξασκείται η διαδικαστική μνήμη (Morris & Jones, 1990).

Σύνοψη - Απάντηση ερώτησης

Η βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη είναι διαφορετικά συστήματα μνήμης

Όπως είδαμε, η βραχύχρονη και η μακρόχρονη μνήμη είναι δύο διαφορετικά συστήματα μνήμης με διακριτούς ρόλους (Squire et al., 1993). Η βραχύχρονη μνήμη λειτουργεί σαν μια προσωρινή αποθήκη για πληροφορίες που χρειαζόμαστε άμεσα. Διατηρεί δεδομένα για δευτερόλεπτα ή λεπτά, όπως έναν αριθμό τηλεφώνου πριν τον καλέσουμε. Αντίθετα, η μακρόχρονη μνήμη αποτελεί μόνιμη αποθήκη για αναμνήσεις δεκαετιών ή και μιας ζωής, όπως παιδικές εμπειρίες, ονόματα, γεγονότα. Έτσι, ενώ η βραχύχρονη μνήμη μάς βοηθάει σε άμεσες ανάγκες εργασίας, η μακρόχρονη συνθέτει την ιστορία της ζωής μας. Αποτελούν συμπληρωματικά συστήματα που στηρίζουν τη γνωστική μας λειτουργία. Η κατανόηση της μοναδικότητας και της αλληλεπίδρασής τους είναι σημαντική για τη νευροεπιστήμη της μνήμης.

Η διατήρηση αριθμών και η ανάκληση γεγονότων γίνονται μέσω διαφορετικών μηχανισμών

Όπως επισημάναμε, η διατήρηση αριθμών στη μνήμη για άμεση χρήση και η μακροχρόνια αποθήκευση γεγονότων και εμπειριών γίνονται μέσω διαφορετικών μηχανισμών μνήμης (Peterson & Peterson, 1959; Squire et al., 1993). Συγκεκριμένα, η διατήρηση αριθμών βασίζεται στη βραχύχρονη μνήμη και την τεχνική της επανάληψης. Αποθηκεύονται προσωρινά και χάνονται μετά από λίγα λεπτά. Αντίθετα, η ανάκληση γεγονότων στηρίζεται στη μακρόχρονη μνήμη, όπου οι αναμνήσεις αποθηκεύονται μόνιμα, ενδεχομένως για δεκαετίες. Επομένως, παρόλο που και τα δύο είδη μνήμης είναι κρίσιμα για τη γνωστική λειτουργία, οι μηχανισμοί αποθήκευσης και ανάκλησης πληροφοριών διαφέρουν σημαντικά μεταξύ βραχύχρονης και μακρόχρονης μνήμης.

#νευροεπιστήμη #εκπαίδευση #εγκέφαλος

Βιβλιογραφικές Πηγές

  • Baddeley, A. (2003). Working memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience, 4(10), 829-839.
  • Carpenter, P. A., Just, M. A., & Shell, P. (1990). What one intelligence test measures: a theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychological Review, 97(3), 404-431.
  • Craik, F. I., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11(6), 671-684.
  • Eichenbaum, H. (2012). The cognitive neuroscience of memory: An introduction. Oxford University Press.
  • Jost, K., Bryck, R. L., Vogel, E. K., & Mayr, U. (2011). Are old adults just like low working memory young adults? Filtering efficiency and age differences in visual working memory. Cerebral Cortex, 21(5), 1147-1154.
  • Kirby, J. R., Moore, P. J., & Schofield, N. J. (1988). Verbal and visual learning styles. Contemporary Educational Psychology, 13(2), 169-184.
  • Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic Bulletin & Review, 18(1), 46-60.
  • Oberauer, K. (2005). Binding and inhibition in working memory: Individual and age differences in short-term recognition. Journal of Experimental Psychology: General, 134(3), 368-387.
  • Oberauer, K., Süß, H. M., Schulze, R., Wilhelm, O., & Wittmann, W. W. (2003). The multiple faces of working memory: Storage, processing, supervision, and coordination. Intelligence, 31(2), 167-193.
  • Peterson, L. R., & Peterson, M. J. (1959). Short-term retention of individual verbal items. Journal of Experimental Psychology, 58(3), 193-198.
  • Squire, L. R., Knowlton, B., & Musen, G. (1993). The structure and organization of memory. Annual Review of Psychology, 44(1), 453-495.
  • Tse, D., Langston, R. F., Kakeyama, M., Bethus, I., Spooner, P. A., Wood, E. R., ... & Morris, R. G. (2007). Schemas and memory consolidation. Science, 316(5821), 76-82.
  • Morris, N., & Jones, D. M. (1990). Habituation to irrelevant speech: Effects on a visual short-term memory task. Perception & Psychophysics, 47(3), 291-297.