Διατροφή επηρεάζει εκπαιδευτικές επιδόσεις γνωστική ανάπτυξη

«Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στις εκπαιδευτικές επιδόσεις;»

Η διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία και την ευεξία του ανθρώπου. Μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρέσκα φρούτα, λαχανικά, πρωτεΐνες και υγιεινά λιπαρά, παρέχει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη σωστή λειτουργία του. Αντίθετα, μια φτωχή διατροφή σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βιταμινών και μετάλλων, με αποτέλεσμα προβλήματα υγείας και κόπωση (Johnson & Taylor, 2019). Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσιες πηγές βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών που βοηθούν τον οργανισμό να λειτουργεί σωστά και να προστατεύεται από ασθένειες (Linus Pauling Institute, 2021). Η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και διατήρηση των μυών και ιστών του σώματος (Harvard T.H. Chan School of Public Health, 2022). Τα υγιεινά λιπαρά, όπως τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα, συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου και της καρδιάς (American Heart Association, 2017). Επομένως, μια διατροφή πλούσια σε αυτές τις ομάδες τροφίμων δίνει στο σώμα τα απαραίτητα «καύσιμα» για να λειτουργεί σωστά. Βοηθάει στην πρόληψη πολλών χρόνιων ασθενειών, δίνει ενέργεια και ζωτικότητα και γενικά συμβάλλει σε μια καλή ποιότητα ζωής. Επομένως, η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών είναι καθοριστικής σημασίας για την υγεία και ευεξία τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων.

Επιστημονικά δεδομένα που συνδέουν τη διατροφή με γνωστικές λειτουργίες όπως προσοχή, μνήμη, επίλυση προβλημάτων

Υπάρχουν πολλές επιστημονικές έρευνες που καταδεικνύουν τη στενή σχέση μεταξύ διατροφής και γνωστικών λειτουργιών όπως η προσοχή, η μνήμη και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Για παράδειγμα, μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, όπως ο σολομός, τα ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο, σχετίζονται με βελτιωμένη μνήμη και γνωστική λειτουργία σε ενήλικες (Jernerén et al., 2020). Επίσης, η επαρκής πρόσληψη σιδήρου φαίνεται να είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των γνωστικών λειτουργιών κατά την παιδική ηλικία, καθώς η ανεπάρκειά του σχετίζεται με χαμηλότερη νοημοσύνη και προσοχή (Georgieff, 2007). Ερευνητές έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, πλούσιων σε αντιοξειδωτικά, μπορεί να προστατεύσει από τη γνωστική έκπτωση που σχετίζεται με την ηλικία (Polidori et al., 2012). Ακόμη, η υψηλή πρόσληψη ζάχαρης έχει συσχετιστεί με χαμηλότερες επιδόσεις σε γνωστικά τεστ μνήμης και προσοχής (Van Batenburg-Eddes et al., 2014). Επομένως, μέσω της εξασφάλισης μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής πλούσιας σε θρεπτικά συστατικά, μπορούμε να ενισχύσουμε σημαντικά τις γνωστικές λειτουργίες και ικανότητες τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων.

Ο ρόλος συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών και τροφών στη μάθηση

Υπάρχουν συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά και τροφές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μάθηση και τις γνωστικές λειτουργίες. Για παράδειγμα, ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη μνήμη. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο, όπως το κόκκινο κρέας, τα δημητριακά ολικής άλεσης και τα φασόλια, βοηθούν στη βελτίωση της μνήμης και της ικανότητας συγκέντρωσης (Georgieff, 2007). Το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9) είναι επίσης σημαντικό για τις γνωστικές λειτουργίες, καθώς συμβάλλει στην ανάπτυξη των νευροδιαβιβαστών. Πηγές φυλλικού οξέος είναι τα πράσινα λαχανικά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί (National Institutes of Health, 2022). Επίσης, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στους ξηρούς καρπούς και τα ψάρια, βελτιώνουν τη μνήμη και προστατεύουν από γνωστική έκπτωση (Jernerén et al., 2020). Τέλος, η χολίνη που βρίσκεται στα αυγά, τη σόγια και τα γαλακτοκομικά υποστηρίζει τη μνήμη και τη μάθηση (National Institutes of Health, 2022). Επομένως, μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής πλούσιας σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά, μπορούμε να ενισχύσουμε αποτελεσματικά τις γνωστικές ικανότητες και τη μαθησιακή ετοιμότητα τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων.

Επιπτώσεις της κακής διατροφής στη μαθησιακή ικανότητα

Η κακή διατροφή μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στη μαθησιακή ικανότητα και τις γνωστικές λειτουργίες τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων. Συγκεκριμένα, μια διατροφή φτωχή σε θρεπτικά συστατικά όπως σίδηρο, φυλλικό οξύ, πρωτεΐνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β έχει συσχετιστεί με χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης και κακές επιδόσεις στο σχολείο (Georgieff, 2007). Επίσης, η έλλειψη σιδήρου κατά τη βρεφική ηλικία μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης αργότερα στη ζωή (Lozoff et al., 2006). Αντίθετα, η υπερβολική κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών όπως τα πρόχειρα φαγητά, τα γλυκά και τα αναψυκτικά μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα συμπεριφοράς, ελλιπή συγκέντρωση και χαμηλή απόδοση στο σχολείο (Florence et al., 2008). Η υψηλή πρόσληψη ζάχαρης έχει συνδεθεί με επιδείνωση της μνήμης και της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων (Attuquayefio et al., 2017). Επομένως, για τη βέλτιστη μαθησιακή ικανότητα είναι σημαντική μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και φτωχή σε επεξεργασμένες τροφές. Οι σωστές διατροφικές συνήθειες από μικρή ηλικία μπορούν να επηρεάσουν θετικά τη γνωστική ανάπτυξη και τη μαθησιακή ετοιμότητα.

Παραδείγματα και μελέτες περιπτώσεων:

Υπάρχουν πολλές μελέτες που αποδεικνύουν με συγκεκριμένα παραδείγματα τη σημασία της διατροφής στη μάθηση και τη γνωστική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, μία μελέτη σε παιδιά ηλικίας 6-10 ετών έδειξε ότι αυτά με χαμηλά επίπεδα σιδήρου είχαν χειρότερες επιδόσεις σε τεστ μνήμης και προσοχής. Ωστόσο, μετά από συμπλήρωμα σιδήρου για 30-90 ημέρες, οι επιδόσεις τους βελτιώθηκαν σημαντικά. (Bruner et al, 1996). Μία άλλη μελέτη έδειξε ότι μαθητές δημοτικού που κατανάλωναν πρωινό με δημητριακά ολικής άλεσης, είχαν καλύτερη συγκέντρωση και μνήμη σε σχέση με όσους έτρωγαν δημητριακά υψηλής επεξεργασίας (Wesnes et al., 2012). Τέλος, σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ, η αντικατάσταση των τροφών με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη από τροφές χαμηλού, οδήγησε σε βελτίωση της προσοχής και των επιδόσεων στα μαθήματα (Woo et al., 2014). Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν πόσο σημαντική είναι η σωστή διατροφή για τη γνωστική ανάπτυξη και μαθησιακή ετοιμότητα τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων.

Συμπεράσματα

Συνοψίζοντας, η διατροφή διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη μάθηση και τις γνωστικές λειτουργίες. Υπάρχουν ισχυρά επιστημονικά δεδομένα που συνδέουν την πρόσληψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών με βελτιωμένη μνήμη, προσοχή, συγκέντρωση και γνωστική επίδοση. Αντίθετα, η κακή διατροφή και η έλλειψη βασικών θρεπτικών ουσιών έχει αποδεδειγμένα αρνητικές συνέπειες στη μαθησιακή ικανότητα. Πολλές μελέτες καταδεικνύουν με παραδείγματα τη σημασία της υγιεινής διατροφής από μικρή ηλικία για τη βέλτιστη γνωστική ανάπτυξη. Καταλήγοντας, η υιοθέτηση θετικών διατροφικών συνηθειών, τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στο οικογενειακό, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τις γνωστικές ικανότητες και τη μαθησιακή ετοιμότητα των παιδιών. Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την καλύτερη κατανόηση αυτής της σχέσης.

#νευροεπιστήμη #εκπαίδευση #εγκέφαλος #διατροφή 

Βιβλιογραφικές Πηγές

  • Polidori, M. C., Praticó, D., Mangialasche, F., Mariani, E., Aust, O., Anlasik, T., ... Nelles, G. (2012). High fruit and vegetable intake is positively correlated with antioxidant status and cognitive performance in healthy subjects. Journal of Alzheimer's Disease, 29(4), 921-927.
  • Bruner, A. B., Joffe, A., Duggan, A. K., Casella, J. F., & Brandt, J. (1996). Randomised study of cognitive effects of iron supplementation in non-anaemic iron-deficient adolescent girls. The Lancet, 348(9033), 992-996.
  • Florence, M. D., Asbridge, M., & Veugelers, P. J. (2008). Diet Quality and Academic Performance. Journal of School Health, 78(4), 209–215.
  • Georgieff M. K. (2007). Nutrition and the developing brain: nutrient priorities and measurement. The American journal of clinical nutrition, 85(2), 614S–620S.
  • Harvard T.H. Chan School of Public Health. (2022). Protein. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/protein/
  • Jernerén, F., Elshorbagy, A. K., Oulhaj, A., Smith, S. M., Refsum, H., & Smith, A. D. (2020). Brain atrophy in cognitively impaired elderly: the importance of long-chain ω-3 fatty acids and B vitamin status in a randomized controlled trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 111(1), 215–221.
  • Attuquayefio, T., Stevenson, R. J., Oaten, M. J., & Francis, H. M. (2017). A four-day Western-style dietary intervention causes reductions in hippocampal-dependent learning and memory and interoceptive sensitivity. PLoS ONE, 12(2), e0172645.
  • Linus Pauling Institute. (2021). Vitamin C. https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-C
  • Lozoff, B., Jimenez, E., Hagen, J., Mollen, E., & Wolf, A. W. (2000). Poorer behavioral and developmental outcome more than 10 years after treatment for iron deficiency in infancy. Pediatrics, 105(4), E51.
  • National Institutes of Health. (2022). Folate. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
  • Woo, H.D., Kim, D.W., Hong, Y.S., Kim, Y.M., Seo, J.H., Choe, B.M., Park, J., Kang, J.W., Yoo, J.H., Chueh, H.W. and Lee, J.H., 2014. Dietary patterns in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Nutrients, 6(4), pp.1539-1553.
  • Wesnes, K. A., Pincock, C., Richardson, D., Helm, G., & Hails, S. (2003). Breakfast reduces declines in attention and memory over the morning in schoolchildren. Appetite, 41(3), 329-331.