Το περιβάλλον επηρεαζει αναπτυξη εγκεφαλου προσχολικη ηλικια

«Τα περιβάλλοντα που είναι πλούσια σε ερεθίσματα βελτιώνουν τον εγκέφαλο των παιδιών προσχολικής ηλικίας;»

Σύντομη αναφορά στη σημασία των πρώτων χρόνων για την ανάπτυξη του εγκεφάλου

Οι πρώτοι χρόνοι της ζωής ενός παιδιού είναι κρίσιμοι για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του. Σε αυτή την περίοδο, ο εγκέφαλος βρίσκεται σε μια κατάσταση πλαστικότητας και ευελιξίας, κατά την οποία δημιουργούνται νευρωνικές συνάψεις με γρήγορο ρυθμό (Nelson, 2000). Τα ερεθίσματα από το περιβάλλον, όπως οι αλληλεπιδράσεις με τους γονείς, το παιχνίδι και η εξερεύνηση, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτών των συνάψεων (Fox et al., 2010). Έρευνες με απεικονιστικές τεχνικές έχουν δείξει ότι στα πρώτα χρόνια της ζωής ο όγκος της φαιάς ουσίας αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς, φτάνοντας σχεδόν το 90% του όγκου του ενήλικα εγκεφάλου έως την ηλικία των 5 ετών (Lenroot & Giedd, 2006). Επομένως, τα ερεθίσματα που δέχεται ένα παιδί σε αυτή την τρυφερή ηλικία μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη δομή και τη λειτουργία του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου του. Γι' αυτό είναι σημαντικό να παρέχουμε στα παιδιά ερεθίσματα ποικίλα και ενδιαφέροντα ώστε να τονώσουμε τη γνωστική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να επηρεάσουμε θετικά τη διαμόρφωση των νευρωνικών δικτύων στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλό τους.

Πώς τα ερεθίσματα επηρεάζουν τη δημιουργία συνάψεων στον εγκέφαλο

Τα ερεθίσματα από το περιβάλλον διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των νευρωνικών συνάψεων στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο ενός παιδιού. Ο εγκέφαλος αποτελείται από δισεκατομμύρια νευρώνες που συνδέονται μεταξύ τους μέσω συνάψεων. Κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής δημιουργούνται πολύ περισσότερες συνάψεις απ' ό,τι τελικά χρειάζεται ο εγκέφαλος. Στη συνέχεια, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται συναπτική αποβολή, οι συνάψεις που δεν χρησιμοποιούνται συχνά εξαφανίζονται (Huttenlocher & Dabholkar, 1997).

Τα ερεθίσματα από το περιβάλλον, όπως οι αλληλεπιδράσεις με τους γονείς, το παιχνίδι και η εξερεύνηση, ενεργοποιούν συγκεκριμένες συνάψεις στον εγκέφαλο. Οι συνάψεις που ενεργοποιούνται συχνά ενισχύονται, ενώ αυτές που δεν χρησιμοποιούνται εξαφανίζονται. Έτσι, τα ερεθίσματα "σχηματίζουν" κατά κάποιο τρόπο τις νευρωνικές συνάψεις που θα παραμείνουν στον εγκέφαλο (Knudsen, 2004).

Για παράδειγμα, όταν ένα μωρό αρχίζει να βλέπει πρόσωπα γύρω του, ενεργοποιούνται οι συνάψεις στον εγκέφαλό του που σχετίζονται με την αναγνώριση προσώπων. Με την επαναλαμβανόμενη ενεργοποίηση αυτών των συνάψεων, δημιουργείται ένα ισχυρό νευρωνικό δίκτυο για την αναγνώριση προσώπων (Gliga & Csibra, 2007). Όταν ένα παιδί μαθαίνει να περπατάει, ενεργοποιούνται οι συνάψεις στον εγκέφαλο που σχετίζονται με τον κινητικό έλεγχο και την ισορροπία. Η επαναλαμβανόμενη άσκηση ενισχύει αυτές τις συνάψεις και οδηγεί στην απόκτηση της ικανότητας βάδισης (Adolph & Franchak, 2017). Όταν ένα παιδί μαθαίνει τη μητρική του γλώσσα, οι συνάψεις που σχετίζονται με τη γλωσσική κατανόηση και παραγωγή ενεργοποιούνται επανειλημμένα. Αυτό οδηγεί στη δημιουργία ισχυρών νευρωνικών δικτύων για τη συγκεκριμένη γλώσσα (Kuhl, 2004). Καθώς ένα παιδί μαθαίνει να παίζει ένα μουσικό όργανο, οι συνάψεις που σχετίζονται με τον κινητικό έλεγχο των δακτύλων ενεργοποιούνται επανειλημμένα. Αυτό ενισχύει αυτές τις συνδέσεις και οδηγεί στην ανάπτυξη της μουσικής δεξιότητας (Herholz & Zatorre, 2012). Καθώς ένα παιδί μαθαίνει να διαβάζει, οι συνάψεις που σχετίζονται με την αναγνώριση γραμμάτων και λέξεων ενεργοποιούνται επανειλημμένα. Αυτό ενισχύει αυτά τα νευρωνικά μονοπάτια και οδηγεί στην απόκτηση της ικανότητας ανάγνωσης (Dehaene et al., 2015). Έτσι, τα ερεθίσματα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των νευρωνικών συνάψεων που απαρτίζουν τις γνωστικές και συναισθηματικές λειτουργίες του εγκεφάλου.

Σημασία της ποικιλίας και ποιότητας των ερεθισμάτων

Η ποικιλία και η ποιότητα των ερεθισμάτων που λαμβάνει ένα παιδί κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του έχουν τεράστια σημασία για την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου του. Ο εγκέφαλος των μικρών παιδιών διακρίνεται από νευρωνική πλαστικότητα, δηλαδή την ικανότητά του να αλλάζει και να προσαρμόζεται ανάλογα με τα ερεθίσματα που δέχεται (Takesian & Hensch, 2013). Όσο περισσότερο ποικιλόμορφα και εμπλουτισμένα είναι τα ερεθίσματα αυτά, τόσο πιο σύνθετες και λειτουργικές συνδέσεις δημιουργούνται ανάμεσα στους νευρώνες.

Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί ακούει ιστορίες, βλέπει εικόνες, παίζει παιχνίδια λογικής και χειρίζεται αντικείμενα με διαφορετικά σχήματα, μεγέθη και υφές, ενεργοποιούνται πολυάριθμες περιοχές του εγκεφάλου του. Αυτό ενδυναμώνει τις συνάψεις μεταξύ αυτών των περιοχών και προάγει τη γνωστική ανάπτυξη (Gopnik et al., 2001).

Επιπλέον, η ποιότητα των ερεθισμάτων είναι εξίσου σημαντική. Για παράδειγμα, η αλληλεπίδραση με έναν φροντιστή που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού και το ενθαρρύνει να εξερευνήσει το περιβάλλον είναι πολύτιμη για τη μάθηση και την ανάπτυξη συναισθηματικών δεσμών (Center on the Developing Child at Harvard University, 2007). Συνεπώς, τόσο η ποσότητα όσο και η ποιότητα των ερεθισμάτων κατά την πρώιμη παιδική ηλικία παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Εμπειρίες και δραστηριότητες που προάγουν την ανάπτυξη

Παιχνίδι, αλληλεπίδραση με ενήλικες, ανάγνωση κλπ.

Το παιχνίδι, η αλληλεπίδραση με ενήλικες και η ανάγνωση είναι μερικές από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες για την προαγωγή της γνωστικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Το παιχνίδι, ειδικά το συμβολικό παιχνίδι, ενισχύει τη γλωσσική ανάπτυξη, τη δημιουργικότητα και την κοινωνικο-συναισθηματική ωρίμανση των παιδιών (Ginsburg, 2007). Μέσω του παιχνιδιού τα παιδιά εξασκούν νοητικές δεξιότητες, όπως επίλυση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων και αφηρημένη σκέψη. Επίσης, μαθαίνουν να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και να αλληλεπιδρούν θετικά με συνομηλίκους. Η συχνή ανάγνωση βιβλίων και αφήγηση ιστοριών από τους γονείς προάγει το λεξιλόγιο, τη γλωσσική κατανόηση και τις γνωστικές ικανότητες των παιδιών (Duursma, Augustyn & Zuckerman, 2008). Η αλληλεπίδραση με ενήλικες μέσω του παιχνιδιού, της ανάγνωσης και άλλων δραστηριοτήτων δημιουργεί ασφάλεια και εμπιστοσύνη στα παιδιά, γεγονός κρίσιμο για τη συναισθηματική τους ανάπτυξη. Συνοψίζοντας, το παιχνίδι, η ανάγνωση και η θετική αλληλεπίδραση παρέχουν πλούσια ερεθίσματα που ενισχύουν τις γνωστικές και κοινωνικο-συναισθηματικές ικανότητες των παιδιών, συμβάλλοντας στη σφαιρική τους ανάπτυξη.

Δημιουργία ερεθισματικού περιβάλλοντος στο σπίτι και στο σχολείο

Προτάσεις για γονείς, εκπαιδευτικούς και σχολικά περιβάλλοντα

Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και γενικά το σχολικό περιβάλλον μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην παροχή ερεθισμάτων που θα βοηθήσουν στην ομαλή γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Καταρχάς, οι γονείς μπορούν να διαβάζουν στα παιδιά τους βιβλία και παραμύθια σε καθημερινή βάση, συζητώντας μαζί τους τις ιστορίες και ενθαρρύνοντάς τα να κάνουν ερωτήσεις για αυτά που άκουσαν. Αυτό μπορεί να ενισχύσει το λεξιλόγιο και τη γλωσσική κατανόηση των παιδιών. Επίσης, το παιχνίδι με τα παιδιά, ειδικά παιχνίδια ρόλων, κρυφτού και μίμησης κινήσεων, μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Επιπλέον, οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά σε δημιουργικές δραστηριότητες όπως το σχέδιο, το τραγούδι και ο χορός, καθώς και να μιλούν συνεχώς μαζί τους για να διευρύνουν το λεξιλόγιό τους.

Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν στην τάξη γωνιές ανάγνωσης και θεατρικού παιχνιδιού, να εντάξουν μουσικοκινητικές δραστηριότητες, καθώς και να χρησιμοποιούν ποικιλία οπτικοακουστικών/διαδραστικών μέσων για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Η χρήση ανοιχτού τύπου ερωτήσεων μπορεί επίσης να ενισχύσει την επικοινωνία και τη σκέψη των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο, γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά ερεθίσματα ζωτικής σημασίας για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους.

Γενικά, σε ένα σχολικό περιβάλλον με ποικιλία αισθητηριακών ερεθισμάτων, όπως βιβλία, μουσικά όργανα, υλικά καλλιτεχνικής έκφρασης και αντικείμενα για αφή και εξερεύνηση, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πλήθος ερεθισμάτων που ενεργοποιούν πολλαπλές αισθήσεις και γνωστικές λειτουργίες. Αυτό βοηθάει στην ανάπτυξη πολύπλοκων νευρωνικών δικτύων και στην ενίσχυση γνωστικών ικανοτήτων όπως η μνήμη, η προσοχή, η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων. Επιπλέον, η αλληλεπίδραση των παιδιών με άλλα παιδιά και εκπαιδευτικούς μέσα από δραστηριότητες όπως το συμβολικό παιχνίδι, η ανάγνωση βιβλίων και η μουσικοκινητική έκφραση παρέχει πλούσια γλωσσικά, συναισθηματικά και κοινωνικά ερεθίσματα που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη.

Συμπερασματικά, η έρευνα δείχνει ότι τα πλούσια σε ερεθίσματα σχολικά περιβάλλοντα προάγουν τη νευρωνική ωρίμανση και τις γνωστικές, γλωσσικές και κοινωνικο-συναισθηματικές ικανότητες των παιδιών προσχολικής ηλικίας, συμβάλλοντας θετικά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.

Συμπεράσματα

Συνοψίζοντας τα βασικά σημεία που συζητήθηκαν, η παροχή πλούσιων ερεθισμάτων στα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Ο εγκέφαλος των μικρών παιδιών χαρακτηρίζεται από μεγάλη πλαστικότητα και τα ερεθίσματα διαδραματίζουν καίριο ρόλο στο σχηματισμό νευρωνικών συνάψεων. Η ποικιλία και η ποιότητα των ερεθισμάτων είναι σημαντικές. Δραστηριότητες όπως το παιχνίδι, η αλληλεπίδραση με ενήλικες και η ανάγνωση βιβλίων προάγουν τη γνωστική ανάπτυξη. Γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην παροχή τέτοιων ερεθισμάτων. Συνεπώς, είναι σημαντικό τα παιδιά να μεγαλώνουν σε ένα πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον που θα ενισχύσει τη συνολική τους ανάπτυξη.

#νευροεπιστήμη #εκπαίδευση #εγκέφαλος

Βιβλιογραφικές Πηγές

  • Center on the Developing Child at Harvard University. (2007). A Science-Based Framework for Early Childhood Policy: Using Evidence to Improve Outcomes in Learning, Behavior, and Health for Vulnerable Children.
  • Dehaene, S., Cohen, L., Morais, J., & Kolinsky, R. (2015). Illiterate to literate: behavioural and cerebral changes induced by reading acquisition. Nature Reviews Neuroscience, 16(4), 234-244.
  • Duursma, E., Augustyn, M., & Zuckerman, B. (2008). Reading aloud to children: the evidence. Archives of disease in childhood, 93(7), 554-557.
  • Fox, S. E., Levitt, P., & Nelson III, C. A. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child development, 81(1), 28-40.
  • Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, 119(1), 182-191.
  • Gliga, T., & Csibra, G. (2007). Seeing the face through the eyes: A developmental perspective on face expertise. Progress in brain research, 164, 323-339.
  • Gopnik, A., Meltzoff, A. N., & Kuhl, P. K. (2001). The scientist in the crib: What early learning tells us about the mind. William Morrow & Co.
  • Herholz, S. C., & Zatorre, R. J. (2012). Musical training as a framework for brain plasticity: behavior, function, and structure. Neuron, 76(3), 486-502.
  • Huttenlocher, P. R., & Dabholkar, A. S. (1997). Regional differences in synaptogenesis in human cerebral cortex. Journal of comparative Neurology, 387(2), 167-178.
  • Knudsen, E. I. (2004). Sensitive periods in the development of the brain and behavior. Journal of cognitive neuroscience, 16(8), 1412-1425.
  • Kuhl, P. K. (2004). Early language acquisition: cracking the speech code. Nature reviews neuroscience, 5(11), 831-843.
  • Lenroot, R. K., & Giedd, J. N. (2006). Brain development in children and adolescents: insights from anatomical magnetic resonance imaging. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 30(6), 718-729.
  • Nelson, C. A. (2000). Neural plasticity and human development: The role of early experience in sculpting memory systems. Developmental science, 3(2), 115-136.
  • Takesian, A. E., & Hensch, T. K. (2013). Balancing plasticity/stability across brain development. Progress in brain research, 207, 3-34.