Παιχνίδι για Εισαγωγή σε Προγραμματισμό & Υπολογιστική Σκέψη

Η Google έχει αναπτύξει τα Blockly Games, ένα σύνολο εκπαιδευτικών παιχνιδιών για τη διδασκαλία του προγραμματισμού σε παιδιά. Αυτά τα παιχνίδια έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να διδάσκουν την υπολογιστική σκέψη σε παιδιά χωρίς προηγούμενη σχετική εμπειρία. Το κοινό γνώρισμα όλων των παιχνιδιών είναι η χρήση περιβάλλοντος προγραμματισμού με block, δηλαδή με γραφικά στοιχεία που αντιστοιχούν σε κώδικα προγραμματισμού. Σε αυτά τα παιχνίδια, τα παιδιά προσπαθούν να λύσουν μια σειρά από γρίφους, που σταδιακά δυσκολεύουν, δίνοντας οδηγίες σε κάποιο ξωτικό (sprite). Με αυτόν τον τρόπο, ενθαρρύνονται να αναπτύξουν την υπολογιστική σκέψη, μια δεξιότητα που είναι ζωτικής σημασίας για τον 21ο αιώνα. Η υπολογιστική σκέψη είναι μια σειρά από έννοιες, εφαρμογές, εργαλεία και στρατηγικές σκέψης που χρησιμοποιούνται για την επίλυση προβλημάτων. Η εξάσκηση σε αυτές τις δεξιότητες μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες σε όλη τους τη ζωή. Η υπολογιστική σκέψη, για παράδειγμα, είναι μια δεξιότητα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση προβλημάτων σε πολλούς τομείς της ζωής, όπως η έρευνα, η επιστήμη, η οικονομία και η κοινωνία. Οι μαθητές που εκπαιδεύονται στην υπολογιστική σκέψη αποκτούν τη δυνατότητα να αναλύουν προβλήματα και να δημιουργούν καινοτόμες λύσεις.

Η εκμάθηση του προγραμματισμού είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αναπτυχθεί η υπολογιστική σκέψη και η δημιουργικότητα στους μαθητές. Ο προγραμματισμός βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητα να διαχειρίζονται τα προβλήματα και να σχεδιάζουν λύσεις, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει την κατανόησή τους για τη λειτουργία των συστημάτων και τη δομή των δεδομένων. Επιπλέον, η δημιουργία προγραμμάτων μπορεί να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία στους μαθητές. Στον κόσμο της τεχνολογίας, η καινοτομία και η δημιουργικότητα είναι ζωτικές για την ανάπτυξη νέων ιδεών και προϊόντων. Ο προγραμματισμός μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες, δίνοντας τους τη δυνατότητα να δημιουργούν δικά τους προγράμματα και να εκφράζουν τις ιδέες τους μέσω τεχνολογίας. Ακόμη, μπορεί να βελτιώσει τις δεξιότητες συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων στους μαθητές. Οι προγραμματιστές συνήθως εργάζονται σε ομάδες για να αναπτύξουν λογισμικό και πρέπει να συνεργάζονται για να επιλύσουν προβλήματα και να δημιουργήσουν λύσεις. Ο προγραμματισμός μπορεί να διδάξει τους μαθητές να συνεργάζονται αποτελεσματικά και να επιλύουν προβλήματα με ομαδική προσπάθεια.

Συνολικά, η εκπαίδευση στον προγραμματισμό μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της υπολογιστικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών. Επιπλέον, μπορεί να παρέχει στους μαθητές μια σημαντική επαγγελματική δεξιότητα για το μέλλον τους σε μια κοινωνία που γίνεται όλο και πιο ψηφιακή. Τα Blockly Games της Google είναι ένα ενδιαφέρον και διασκεδαστικό εργαλείο για την εκμάθηση της υπολογιστικής σκέψης μέσω της προγραμματιστικής εκπαίδευσης. Μέσω του περιβάλλοντος προγραμματισμού με block, τα παιδιά μπορούν να μάθουν τις βασικές αρχές της προγραμματιστικής γλώσσας χωρίς την ανάγκη να γνωρίζουν σύνταξη κώδικα. Τα παιδιά που συμμετέχουν στα Blockly Games πρέπει να λύσουν μια σειρά από γρίφους και προβλήματα, παρέχοντας οδηγίες στα sprites του παιχνιδιού για να επιλύσουν το κάθε πρόβλημα. Με την πάροδο του χρόνου, οι γρίφοι γίνονται δυσκολότεροι και οι οδηγίες πρέπει να είναι πιο συγκεκριμένες, προάγοντας έτσι την υπολογιστική σκέψη και τη δημιουργικότητα.


Οδηγίες παιχνιδιών

Οδηγίες Οπτικός Προγραμματισμός

1. Το "λαβύρινθος" είναι παιχνίδι εισαγωγής σε βρόγχους επαναλήψεων (loops) (for ... για) (While), και συνθήκες ελέγχου ροής με επιλογές (conditionals) (If...then...else Αν...κάνε...αλλιώς). Αρχίζει απλά, αλλά κάθε επίπεδο είναι πιο δύσκολο από το τελευταίο.


2. Το "Bird" είναι μια βαθιά κατάδυση στις προγραμματιστικές συνθήκες επιλογών (conditionals) (If...then...else Αν...κάνε...αλλιώς). Η ροή ελέγχεται με όλο και πιο περίπλοκες συνθήκες.


3. Το παιχνίδι "χελώνα" είναι μια βαθιά βουτιά σε βρόγχους επαναλήψεων (loops) (for ... για) (While). Χρησιμοποιήστε ένθετους βρόγχους (nested loops) για να ζωγραφίσετε μια εικόνα. Κατόπιν δημοσιεύστε την τέχνη σας για να την δει ο κόσμος.


4. Το παιχνίδι "ταινία" είναι μια εισαγωγή στις μαθηματικές εξισώσεις. Χρησιμοποιήστε μαθηματικά για να ζωντανέψετε μια ταινία. Στη συνέχεια δημοσιεύστε την ταινία σας για να την παρακολουθήσει ο κόσμος.


5. Το "μουσική" είναι μια εισαγωγή στις συναρτήσεις. Χρησιμοποιήστε συναρτήσεις για να συνθέσετε μουσική. Στη συνέχεια, δημοσιεύστε τη μουσική σας.


6. Το "Pond Tutor" εισάγει προγραμματισμό με βάση το κείμενο (text-based programming). Τα επίπεδα αλλάζουν εμπρός και πίσω μεταξύ των μπλοκ και του πραγματικού JavaScript σε έναν επεξεργαστή κειμένου.


7. Το "Pond" είναι ένας ανοικτός διαγωνισμός για τον προγραμματισμό της πιο έξυπνης πάπιας. Χρησιμοποιήστε είτε μπλοκ είτε JavaScript.