Άνθρωπος / Νευροεπιστήμες / Αυτογνωσία / Εμπάθεια

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι' αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα, την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία χρειάζεται και η εμπάθεια, διότι υπάρχω εγώ επειδή υπάρχεις εσύ... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορεί να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμηση), υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας... Η σύγχρονη επιστήμη απέδειξε ότι ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση στα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον. Κάθε νέα πρόκληση για τον εγκέφαλο έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων συνάψεων μεταξύ των νευρώνων του εγκεφάλου. Γινόμαστε αυτό που κάνουμε - η τελειότητα έτσι, δεν είναι μια πράξη αλλά μια συνήθεια.

 
Πολλά πνευματικά ερεθίσματα στα 4, γερό μυαλό στα 18 Θέλετε το παιδί σας όταν μεγαλώσει να γίνει εξυπνότερο και να μπορεί να χειρίζεται καλύτερα τις καταστάσεις και τον κόσμο γύρω του; Αν ναι, δώστε του φυσικά αγάπη και στοργή αλλά κυρίως… διαβάστε του βιβλία, από τα πρώτα του κιόλας χρόνια, Μελέτη διαπίστωσε ότι όσο περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα έχει ένα παιδί στην ηλικία των 4 ετών τόσο καλύτερα ανεπτυγμένος είναι ο εγκέφαλός του στα 18, χαρίζοντάς του υψηλότερη νοημοσύνη και καλύτερες γνωσιακές λειτουργίες.

Πολλά πνευματικά ερεθίσματα στα 4, γερό μυαλό στα 18

Bertrand Russell   Dunning Kruger effect Αυτό που συμβαίνει στο φαινόμενο Dunning-Kruger, είναι ότι οι ανεπαρκείς άνθρωποι συνήθως: υπερεκτιμούν τις ικανότητες, τις γνώσεις και τον εαυτό τους, αδυνατούν να αναγνωρίσουν τη δική τους έλλειψη δεξιοτήτων, αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν την έκταση της ανεπάρκειας τους, αποτυγχάνουν να υπολογίσουν με ακρίβεια τις δεξιότητες των άλλων και αναγνωρίζουν τη δική τους έλλειψη ικανότητας μόνο αφού εκτεθούν σε κατάρτιση για αυτή τη δεξιότητα. Από την άλλη, οι ειδικοί σε έναν τομέα, συχνά υποτιμούν τις γνώσεις τους και τις ικανότητές τους ή πιστεύουν ότι και οι άλλοι γύρω τους βρίσκονται σε παρόμοιο επίπεδο. Αυτό συμβαίνει επειδή όσο περισσότερα μαθαίνουν για ένα θέμα τόσο συνειδητοποιούν πόσο πολύπλοκο είναι και πόσα πολλά έχουν ακόμα να μάθουν. "Είσαι τόσο καλός όσο νομίζεις σε κάποια πράγματα; Πόσο καλός είσαι στη...

Το φαινόμενο Dunning-Kruger - Γιατί οι ηλίθιοι νομίζουν πως είναι ειδικοί

Ομιλίες Εξερευνώντας τον Εγκέφαλο -Digging into the BrainΟι ομιλίες (σε video) της εκδήλωσης "Εξερευνώντας τον Εγκέφαλο" της 18ης Μαρτίου 2017 στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων. Σκεφτήκατε ποτέ…… τι κρύβεται μέσα στο μυαλό μας; Θέλετε να μάθετε πως δημιουργούνται οι σκέψεις και τα συναισθήματα; Το Νευροχειρουργικό Ινστιτούτο Ιωαννίνων και η Νευρολογική Κλινική του ΠΓΝΙ με τη βοήθεια του φορητού πλανητάριου - Planetarium On The Go σας προσκαλούν σε ένα ταξίδι εξερεύνησης του Εγκεφάλου. Θα στρέψουμε τα τηλεσκόπια προς την άλλη κατεύθυνση, όχι στους γαλαξίες αλλά στους ίδιους τους παρατηρητές των άστρων και θα σας ξεναγήσουμε στα άδυτα του ανθρώπινου Εγκεφάλου. Όλα αυτά δε θα ήταν δυνατά χωρίς την υποστήριξη από την Ακαδημία Νευροεπιστημών, το DANA Foundation και το FENS και τη συμμετοχή Νευροεπιστημόνων από όλη την Ελλάδα". ΟΜΙΛΙΕΣ: «Περιπλάνηση στο εσωτερικό του Εγκεφάλου με...

Περιπλάνηση στο εσωτερικό του Εγκεφάλου με τα μάτια των ειδικών

Δανάη Δεληγεώργη - Χαρισματικός γεννιέσαι ή γίνεσαι.Η Δανάη Δεληγεώργη (MSc, Ψυχοπαιδαγωγός - Εκπαιδευτικός σύμβουλος για χαρισματικά παιδιά) είναι απόφοιτος του Φ.Π.Ψ. του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Northeastern Illinois University στο Σικάγο των Ηνωμένων Πολιτειών πάνω στην εκπαίδευση και τις κοινωνικοσυναισθηματικές ανάγκες των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών. Είναι επίσης από το 2012 έως και σήμερα η συντάκτρια του Conceptual Foundation, του ενημερωτικού δελτίου (newsletter) της Αμερικάνικης Εθνικής Ένωσης για τα Χαρισματικά Παιδιά (National Association for the Gifted Children NAGC). Το 2013 έλαβε την εκπαίδευσή της και πιστοποίηση ως σύμβουλος/συντονίστρια ομάδων γονέων χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων κατά τη διάρκεια του 16ου Ετήσιου Συνεδρίου πάνω στην εκπαίδευση χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων (New England) του οργανισμού SENG...

Η έννοια της χαρισματικότητας - Γεννιέσαι χαρισματικός ή γίνεσαι;

Μύθοι και αλήθειες για τα χαρισματικά παιδιάΌσο πιο ταλαντούχο είναι ένα παιδί τόσο ο αντισυμβατικός τρόπος σκέψης του το οδηγεί στην αίσθηση της απομόνωσης. Γι' αυτό το 25% των χαρισματικών παιδιών έχουν κοινωνικά και συναισθηματικά προβλήματα. Διάβαζε στα δύο του χρόνια, ανακάλυψε έναν νέο πίνακα λογαρίθμων στα οκτώ του, μιλούσε έξι γλώσσες στα δέκα του και στα έντεκα του ο William Sidis είχε γραφτεί στο Πανεπιστήμιο Harvard παραδίδοντας και μαθήματα στα μαθηματικά. Ωστόσο ο πατέρας του τον μεγάλωσε καταπιέζοντας τον και έγινε μνησίκακος μαζί του. Το αποτέλεσμα ήταν το χαρισματικό εκείνο παιδί να χάσει το ενδιαφέρον του για τα μαθηματικά στα δεκαέξι του που αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο, δεν ασχολήθηκε ποτέ ξανά με αυτά αλλά με άσχετες εργασίες και συμπεριφερόταν μελαγχολικά, σχεδόν αυτιστικά. Η ιστορία του Sidis είναι μια πιθανή πορεία ζωής για ένα ταλαντούχο παιδί, αν δεν...

Μύθοι και αλήθειες για τα χαρισματικά παιδιά

Η ζωή μας είναι το άθροισμα των επιλογών μας“Η στιγμή δεν έχει έννοια χρονική· η στιγμή είναι αυτά που βιώνουμε”. Ο Δημήτρης Μπουραντάς (καθηγητής του Μάνατζμεντ, Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διοίκησης Επιχειρήσεων για στελέχη (Executive MBA) και Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος (MSc) Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), μίλησε για εκείνες τις καθοριστικές στιγμές που προκαθορίζουν τις επόμενες στιγμές, για τις επιλογές που σημαδεύουν τη ζωή μας. Από τι εξαρτώνται, όμως, οι σωστές επιλογές; Τέσσερα είναι τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επιλογής: οι ξεκάθαρες αξίες, η πρόδραση, η ορθολογική-δημιουργική σκέψη και η αυτοπεποίθηση. ...

Η ζωή μας είναι το άθροισμα των επιλογών μας

Πώς οι διακυμάνσεις στο εισόδημα επιδρούν στον εγκέφαλο των εφήβωνΗ μείωση του εισοδήματος των νεαρών ενηλίκων μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερο καλή δραστηριότητα του εγκεφάλου στη μέση ενήλικη ζωή. Τέτοιες μειώσεις σχετίζονται με αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου, όπως η πρώιμη γήρανση, σύμφωνα με νέα ερευνητικά δεδομένα. Η μελέτη αυτή που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Neurology» περιέλαβε 3.287 άνδρες και γυναίκες ηλικιών από 23 έως 35 ετών. Το εισόδημά τους καταγράφηκε από το 1990 έως το 2010. Στο τέλος της μελέτης οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε τεστ για τη μέτρηση των διανοητικών τους ικανοτήτων και σε μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου. Οι εισοδηματικές διακυμάνσεις έχουν επίπτωση τον εγκέφαλο «Οι εισοδηματικές διακυμάνσεις καταγράφονται από το 1990 και όλο και περισσότερα στοιχεία δείχνουν πως αυτές μπορεί να έχουν διάχυτες επιδράσεις στην υγεία. Παράλληλα, οι...

Πώς οι διακυμάνσεις στο εισόδημα επιδρούν στον εγκέφαλο των εφήβων

Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιώνΓιατί τα χαρισματικά παιδιά μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα πολύ γρήγορα χωρίς ωστόσο να μπορούν να περιγράψουν τα ενδιάμεσα στάδια; Γιατί μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα με πολύ δομημένο και πολύ γραμμικό τρόπο και να κάνουν λάθος σε μια απλή αριθμητική πράξη; Γιατί επηρεάζονται περισσότερο ή μπορεί να επηρεάζονται ελάχιστα από αισθητηριακούς περισπασμούς –οπτικούς, ακουστικούς, απτικούς, κλπ– από ό,τι οι μη-χαρισματικοί; Γιατί μπορούν να μάθουν πολύ εύκολα, να απομνημονεύσουν μεγάλες ποσότητες πληροφορίας αλλά όχι να «παπαγαλίσουν»; Γιατί μπορούν να ασχολούνται με πάρα πολλά πράγματα ταυτόχρονα ή πάλι μπορούν να εστιάζουν σε ένα μόνον πεδίο και να ασχολούνται με αυτό εις βάθος; Τι είναι αυτό που επηρεάζει την ικανότητά τους να εστιάζουν, να αναλύουν, να αποφασίζουν, να δρουν και να αντιδρούν με συγκεκριμένους τρόπους στα εξωτερικά...

Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιών (case study χαρισματικού ενήλικα)

Τα χαρισματικά (σοφά) παιδιά Αρχίζουν να περπατούν και να μιλούν πολύ νωρίς. Μαθαίνουν να διαβάζουν χωρίς να τα έχει διδάξει κανείς. Κάνουν περίεργες ερωτήσεις για την ηλικία τους και επιδίδονται σε πολύπλοκους συλλογισμούς. Βαριούνται εύκολα, αντιδρούν έντονα, αμφισβητούν τα πάντα. Μένουν στο περιθώριο... Τα χαρισματικά παιδιά. Αντιστοιχούν στο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Χαρακτηρίζονται από σύνθετο τρόπο σκέψης, ποικιλία ταλέντων, έντονη κριτική διάθεση, τελειομανία, ιδιαίτερο χιούμορ, πολύ υψηλό δείκτη IQ και συχνά παρουσιάζουν συναισθηματική ανάπτυξη ξένη προς την ηλικία τους. Μερικά απ' αυτά διαπρέπουν. Τα περισσότερα, όμως, δεν...

Τα σοφά (χαρισματικά) παιδιά