Άνθρωπος / Νευροεπιστήμες / Αυτογνωσία / Εμπάθεια

Όλες οι ανθρώπινες έννοιες είναι προβολές του ανθρώπινου πνεύματος γι' αυτό σε τελική ανάλυση πολλές φορές είναι απατηλές. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα, την αντιλαμβανόμαστε (όπως νομίζουμε εμείς πως είναι). Ο,τι βλέπουμε είναι μια ερμηνεία της πραγματικότητας, που βασίζεται σε υποκειμενικά, ελαττωματικά ή προκατειλημμένα παραδείγματα. Αυτό έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο πώς καταλαβαίνουμε τον κόσμο, αλλά και πώς καταλαβαίνουμε τους ανθρώπους... Όταν κάποτε ρώτησαν τον Ηράκλειτο πώς γνωρίζει όσα γνωρίζει απάντησε: «ερεύνησα τον εαυτό μου». Όμως δεν αρκεί μόνο η αυτογνωσία χρειάζεται και η εμπάθεια, διότι υπάρχω εγώ επειδή υπάρχεις εσύ... O Σωκράτης, μέσω της μεθόδου διαλόγου που είχε αναπτύξει, εκμαίευε (εξ ου και Μαιευτική Μέθοδος) από τον συνομιλητή του την αλήθεια/γνώση που είχε μέσα του αλλά δεν γνώριζε. Ο άνθρωπος δε μπορεί να αναζητά αυτό που δε γνωρίζει γιατί τότε δεν ξέρει τί να αναζητήσει αλλά ούτε αυτό που γνωρίζει μπορεί να αναζητά γιατί το ξέρει ήδη. Ο άνθρωπος τίποτε νέο δε μαθαίνει, παρά μόνο παίρνει συνείδηση των όσων ήδη γνωρίζει. Η γνώση (μάθηση) είναι ανάμνηση (ενθύμηση), υπάρχει λοιπόν η ανάμνηση μέσα μας... Η σύγχρονη επιστήμη απέδειξε ότι ο εγκέφαλος μας τροποποιείται καθημερινά τόσο ανατομικά όσο και λειτουργικά ως απάντηση στα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον. Κάθε νέα πρόκληση για τον εγκέφαλο έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων συνάψεων μεταξύ των νευρώνων του εγκεφάλου. Γινόμαστε αυτό που κάνουμε - η τελειότητα έτσι, δεν είναι μια πράξη αλλά μια συνήθεια.

 
Ομιλίες Εξερευνώντας τον Εγκέφαλο -Digging into the BrainΟι ομιλίες (σε video) της εκδήλωσης "Εξερευνώντας τον Εγκέφαλο" της 18ης Μαρτίου 2017 στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων. Σκεφτήκατε ποτέ…… τι κρύβεται μέσα στο μυαλό μας; Θέλετε να μάθετε πως δημιουργούνται οι σκέψεις και τα συναισθήματα; Το Νευροχειρουργικό Ινστιτούτο Ιωαννίνων και η Νευρολογική Κλινική του ΠΓΝΙ με τη βοήθεια του φορητού πλανητάριου - Planetarium On The Go σας προσκαλούν σε ένα ταξίδι εξερεύνησης του Εγκεφάλου. Θα στρέψουμε τα τηλεσκόπια προς την άλλη κατεύθυνση, όχι στους γαλαξίες αλλά στους ίδιους τους παρατηρητές των άστρων και θα σας ξεναγήσουμε στα άδυτα του ανθρώπινου Εγκεφάλου. Όλα αυτά δε θα ήταν δυνατά χωρίς την υποστήριξη από την Ακαδημία Νευροεπιστημών, το DANA Foundation και το FENS και τη συμμετοχή Νευροεπιστημόνων από όλη την Ελλάδα". ΟΜΙΛΙΕΣ: «Περιπλάνηση στο εσωτερικό του Εγκεφάλου με...

Περιπλάνηση στο εσωτερικό του Εγκεφάλου με τα μάτια των ειδικών

Δανάη Δεληγεώργη - Χαρισματικός γεννιέσαι ή γίνεσαι.Η Δανάη Δεληγεώργη (MSc, Ψυχοπαιδαγωγός - Εκπαιδευτικός σύμβουλος για χαρισματικά παιδιά) είναι απόφοιτος του Φ.Π.Ψ. του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Northeastern Illinois University στο Σικάγο των Ηνωμένων Πολιτειών πάνω στην εκπαίδευση και τις κοινωνικοσυναισθηματικές ανάγκες των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών. Είναι επίσης από το 2012 έως και σήμερα η συντάκτρια του Conceptual Foundation, του ενημερωτικού δελτίου (newsletter) της Αμερικάνικης Εθνικής Ένωσης για τα Χαρισματικά Παιδιά (National Association for the Gifted Children NAGC). Το 2013 έλαβε την εκπαίδευσή της και πιστοποίηση ως σύμβουλος/συντονίστρια ομάδων γονέων χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων κατά τη διάρκεια του 16ου Ετήσιου Συνεδρίου πάνω στην εκπαίδευση χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων (New England) του οργανισμού SENG...

Η έννοια της χαρισματικότητας - Γεννιέσαι χαρισματικός ή γίνεσαι;

Μύθοι και αλήθειες για τα χαρισματικά παιδιάΌσο πιο ταλαντούχο είναι ένα παιδί τόσο ο αντισυμβατικός τρόπος σκέψης του το οδηγεί στην αίσθηση της απομόνωσης. Γι' αυτό το 25% των χαρισματικών παιδιών έχουν κοινωνικά και συναισθηματικά προβλήματα. Διάβαζε στα δύο του χρόνια, ανακάλυψε έναν νέο πίνακα λογαρίθμων στα οκτώ του, μιλούσε έξι γλώσσες στα δέκα του και στα έντεκα του ο William Sidis είχε γραφτεί στο Πανεπιστήμιο Harvard παραδίδοντας και μαθήματα στα μαθηματικά. Ωστόσο ο πατέρας του τον μεγάλωσε καταπιέζοντας τον και έγινε μνησίκακος μαζί του. Το αποτέλεσμα ήταν το χαρισματικό εκείνο παιδί να χάσει το ενδιαφέρον του για τα μαθηματικά στα δεκαέξι του που αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο, δεν ασχολήθηκε ποτέ ξανά με αυτά αλλά με άσχετες εργασίες και συμπεριφερόταν μελαγχολικά, σχεδόν αυτιστικά. Η ιστορία του Sidis είναι μια πιθανή πορεία ζωής για ένα ταλαντούχο παιδί, αν δεν...

Μύθοι και αλήθειες για τα χαρισματικά παιδιά

Η ζωή μας είναι το άθροισμα των επιλογών μας“Η στιγμή δεν έχει έννοια χρονική· η στιγμή είναι αυτά που βιώνουμε”. Ο Δημήτρης Μπουραντάς (καθηγητής του Μάνατζμεντ, Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διοίκησης Επιχειρήσεων για στελέχη (Executive MBA) και Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος (MSc) Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), μίλησε για εκείνες τις καθοριστικές στιγμές που προκαθορίζουν τις επόμενες στιγμές, για τις επιλογές που σημαδεύουν τη ζωή μας. Από τι εξαρτώνται, όμως, οι σωστές επιλογές; Τέσσερα είναι τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επιλογής: οι ξεκάθαρες αξίες, η πρόδραση, η ορθολογική-δημιουργική σκέψη και η αυτοπεποίθηση. ...

Η ζωή μας είναι το άθροισμα των επιλογών μας

Πώς οι διακυμάνσεις στο εισόδημα επιδρούν στον εγκέφαλο των εφήβωνΗ μείωση του εισοδήματος των νεαρών ενηλίκων μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερο καλή δραστηριότητα του εγκεφάλου στη μέση ενήλικη ζωή. Τέτοιες μειώσεις σχετίζονται με αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου, όπως η πρώιμη γήρανση, σύμφωνα με νέα ερευνητικά δεδομένα. Η μελέτη αυτή που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Neurology» περιέλαβε 3.287 άνδρες και γυναίκες ηλικιών από 23 έως 35 ετών. Το εισόδημά τους καταγράφηκε από το 1990 έως το 2010. Στο τέλος της μελέτης οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε τεστ για τη μέτρηση των διανοητικών τους ικανοτήτων και σε μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου. Οι εισοδηματικές διακυμάνσεις έχουν επίπτωση τον εγκέφαλο «Οι εισοδηματικές διακυμάνσεις καταγράφονται από το 1990 και όλο και περισσότερα στοιχεία δείχνουν πως αυτές μπορεί να έχουν διάχυτες επιδράσεις στην υγεία. Παράλληλα, οι...

Πώς οι διακυμάνσεις στο εισόδημα επιδρούν στον εγκέφαλο των εφήβων

Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιώνΓιατί τα χαρισματικά παιδιά μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα πολύ γρήγορα χωρίς ωστόσο να μπορούν να περιγράψουν τα ενδιάμεσα στάδια; Γιατί μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα με πολύ δομημένο και πολύ γραμμικό τρόπο και να κάνουν λάθος σε μια απλή αριθμητική πράξη; Γιατί επηρεάζονται περισσότερο ή μπορεί να επηρεάζονται ελάχιστα από αισθητηριακούς περισπασμούς –οπτικούς, ακουστικούς, απτικούς, κλπ– από ό,τι οι μη-χαρισματικοί; Γιατί μπορούν να μάθουν πολύ εύκολα, να απομνημονεύσουν μεγάλες ποσότητες πληροφορίας αλλά όχι να «παπαγαλίσουν»; Γιατί μπορούν να ασχολούνται με πάρα πολλά πράγματα ταυτόχρονα ή πάλι μπορούν να εστιάζουν σε ένα μόνον πεδίο και να ασχολούνται με αυτό εις βάθος; Τι είναι αυτό που επηρεάζει την ικανότητά τους να εστιάζουν, να αναλύουν, να αποφασίζουν, να δρουν και να αντιδρούν με συγκεκριμένους τρόπους στα εξωτερικά...

Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιών (case study χαρισματικού ενήλικα)

Τα χαρισματικά (σοφά) παιδιά Αρχίζουν να περπατούν και να μιλούν πολύ νωρίς. Μαθαίνουν να διαβάζουν χωρίς να τα έχει διδάξει κανείς. Κάνουν περίεργες ερωτήσεις για την ηλικία τους και επιδίδονται σε πολύπλοκους συλλογισμούς. Βαριούνται εύκολα, αντιδρούν έντονα, αμφισβητούν τα πάντα. Μένουν στο περιθώριο... Τα χαρισματικά παιδιά. Αντιστοιχούν στο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Χαρακτηρίζονται από σύνθετο τρόπο σκέψης, ποικιλία ταλέντων, έντονη κριτική διάθεση, τελειομανία, ιδιαίτερο χιούμορ, πολύ υψηλό δείκτη IQ και συχνά παρουσιάζουν συναισθηματική ανάπτυξη ξένη προς την ηλικία τους. Μερικά απ' αυτά διαπρέπουν. Τα περισσότερα, όμως, δεν...

Τα σοφά (χαρισματικά) παιδιά

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναπτύσσει νέα κύτταρα και μετά τα 80 Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν το βάζει κάτω ακόμη κι αν έχει περάσει τα 80. Νέα εγκεφαλικά κύτταρα (νευρώνες) αναπτύσσονται έως την ένατη δεκαετία της ζωής ενός ανθρώπου, σύμφωνα με μια νέα ισπανική επιστημονική έρευνα. Όμως, σύμφωνα με τους επιστήμονες, η δημιουργία νέων νευρώνων μειώνεται σημαντικά στους ασθενείς με νόσο Αλτσχάιμερ. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Μαρία Λόρενς-Μάρτιν του Τμήματος Μοριακής Βιολογίας του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Μαδρίτης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Nature Medicine«, ανέλυσαν δείγματα εγκεφαλικών ιστών από 58 ανθρώπους. Διαπιστώθηκε ότι παρόλο που με το πέρασμα του χρόνου υπάρχει μια μείωση στο ρυθμό της νευρογένεσης, η δημιουργία νευρώνων μπορεί να παρατηρηθεί στον ιππόκαμπο, μια ζωτική περιοχή του εγκεφάλου, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής, π.χ. από 40.000...

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν το βάζει κάτω – Αναπτύσσει νέα κύτταρα και μετά τα 80!

Λιγότερα πράγματα περισσότερη ευτυχία Ο συγγραφέας και σχεδιαστής Γκράχαμ Χιλ ρωτά: Μπορεί το να έχεις λιγότερα πράγματα, σε μικρότερο χώρο, να οδηγήσει σε περισσότερη ευτυχία; Επιχειρηματολογεί για το να χρησιμοποιούμε λιγότερο χώρο και μας λέει τρεις κανόνες για επεξεργασία της ζωής μας. Τι περιέχει το κουτί; Ό,τι και να είναι, πρέπει να είναι πολύ σημαντικό γιατί ταξίδεψα με αυτό, το μετέφερα από διαμέρισμα σε διαμέρισμα. Το έχετε ξανακούσει; Γνωρίζετε πως εμείς οι Αμερικάνοι έχουμε περίπου τριπλάσιο χώρο συγκριτικά με πριν από 50 χρόνια; Τριπλάσιο. Θα νόμιζε κανείς πως με τόσο επιπλέον χώρο, θα είχαμε άπλετο χώρο για όλα μας τα πράγματα. Όχι. Υπάρχει μία καινούργια βιομηχανία αξίας 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων και με έκταση 200 εκατομμυρίων τ. μ.: η βιομηχανία ατομικής αποθήκευσης. Έχουμε λοιπόν τριπλάσιο χώρο, αλλά έχουμε γίνει τόσο καλοί...

Λιγότερα πράγματα, περισσότερη ευτυχία

Καμία διαφορά μεταξύ κοριτσιών και αγοριών στη μαθηματική ικανότητα Μελέτη που βασίστηκε σε νευροαπεικονίσεις έδειξε ότι και τα δύο φύλα έχουν ισοδύναμη λειτουργία εγκεφάλου σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των μαθηματικών. Θα το έχετε ακούσει και εσείς, ειδικά αν είστε γονείς κοριτσιών ή μπορεί ακόμη και να το πιστεύετε και οι ίδιοι: «Η μικρή μάλλον θα στραφεί προς τη θεωρητική κατεύθυνση αφού τα κορίτσια δεν έχουν μαθηματικό μυαλό». Στην πραγματικότητα όμως, δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα, όπως δείχνουν ολοένα και περισσότερα ερευνητικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία κορίτσια και αγόρια έχουν αντίστοιχη λειτουργία εγκεφάλου σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των μαθηματικών και αντίστοιχη μαθηματική ικανότητα. Η πρώτη μελέτη του είδους που βασίστηκε σε νευροαπεικόνιση Τα τελευταία στοιχεία που αποκαλύπτουν ότι τα κορίτσια δεν υστερούν σε τίποτα στη μαθηματική σκέψη ανήκουν σε...

Καμία διαφορά μεταξύ κοριτσιών και αγοριών στη μαθηματική ικανότητα

Η ψυχολογία του ναρκισσισμού Ο ναρκισσισμός δεν είναι απλώς ένας τύπος προσωπικότητας από αυτούς που βρίσκει κανείς στις συμβουλευτικές στήλες των περιοδικών. Στην πραγματικότητα, είναι ένα σύνολο χαρακτηριστικών που έχουν ταξινομηθεί και μελετηθεί από ψυχολόγους. Αλλά τι είναι αυτό που τον προκαλεί; Και μπορούν οι νάρκισσοι να βελτιώσουν τα αρνητικά τους στοιχεία; Ο Γ. Κιθ Κάμπελ περιγράφει την ψυχολογία πίσω από την αυξημένη και, μερικές φορές, επιβλαβή εγωπάθεια των νάρκισσων. Μάθημα από τον Γ. Κιθ Κάμπελ, ψηφιακή απεικόνιση από τους TOGETHER. Πολύ πριν την πρώτη σέλφι, οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι είχαν έναν μύθο για έναν τύπο λίγο παραπάνω παθιασμένο με την εικόνα του. Σύμφωνα με μία αφήγηση, ο Νάρκισσος ήταν ένας όμορφος νέος που περιπλανιόταν αναζητώντας τον έρωτα. Αφού απέρριψε μια νύμφη, την Ηχώ, είδε το είδωλό του να καθρεφτίζεται στα νερά...

Η ψυχολογία του ναρκισσισμού