Νευροανάδραση: Μπορούμε να γίνουμε πιο έξυπνοι; Μπορεί το μυαλό να επεκτείνει τις δυνατότητές του;

Νευροανάδραση, η προσωπική προπόνηση του μυαλού. Μπορούμε να γίνουμε πιο έξυπνοι; Μπορεί το μυαλό μας να επεκτείνει τις δυνατότητές του;

Ο καθηγητής Ιωάννης Νέστορος μάς εξηγεί ότι η Νευροανάδραση είναι η γυμναστική του μυαλού. Οι δυνατότητες της αυτορρυθμιστικής διαδικασίας του μυαλού μέσω της μεθόδου της Νευροανάδρασης είναι άπειρες. Ο Ιωάννης Νέστορος είναι ψυχίατρος και Καθηγητής Κλινικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικεύεται στη Νευροανάδραση του ανθρώπινου νου. Επίσης γράφει πολλά επιστημονικά άρθρα και περιοδικά. Επιπρόσθετα, είχε βραβευθεί με βραβείο Άλμπερτ Αϊνστάιν το 1986 και περιγράφτηκε ως ένας από τους 50 «Σπουδαιότερους Ζωντανούς Μύθους» το 2005 από ερευνητές στο Διεθνές Βιογραφικό Κέντρο του Κέμπριτζ της Αγγλίας για τη συμβολή του στην «Ψυχιατρική, Ψυχοθεραπεία και Νευροεπιστήμη».

Ηλεκτροεγκεφαλογράφημα δυνατότητες εγκεφάλουΚαλησπέρα σας. Στην προηγούμενη ομιλία είδατε πώς μπορούμε να αυξήσουμε την υγεία του εγκεφάλου. Να θρέψουμε τον εγκέφαλο, δίνοντάς του κάποια εξωτερικά ερεθίσματα, ακουστικά ερεθίσματα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Με τη μέθοδο για την οποία θα σας μιλήσω σήμερα, με τη Νευροανάδραση, εκπαιδεύουμε τον εγκέφαλο να παράγει ο ίδιος κάποια επιθυμητά κύτταρα. Δηλαδή είναι μια μη επεμβατική μέθοδος, δε βάζουμε κάτι μέσα στον εγκέφαλο, απεναντίας, τοποθετώντας ηλεκτρόνια στον εγκέφαλο Όχι στον εγκέφαλο. Στο τριχωτό της κεφαλής. Τοποθετώντας ηλεκτρόδια στο τριχωτό της κεφαλής, καταγράφουμε το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, και με κάποια κολπάκια που έχουν να κάνουν με video games, τον ενθαρρύνουμε να παράγει ορισμένα επιθυμητά, για εμάς, κύματα, τα οποία θα δείτε τι κάνουν.

Νευροανάδραση - Ψυχικές διαταραχέςΛοιπόν, η μέθοδος που χρησιμοποιούμε στη Νευροανάδραση είναι η μέθοδος Όθμερ. Πρώτα από όλα, θέλω να προσέξετε το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα. Δείχνει τις καταγραφές του από πολλά διαφορετικά σημεία. Αυτό δε μας ενδιαφέρει και τόσο πολύ. Αυτό που θέλω να προσέξετε είναι ότι το ηλεκτροεγκεφαλογράφημά μας είναι μια ηλεκτρική δραστηριότητα, η οποία έχει πολλές διαφορετικές συχνότητες. Αν θέλετε, έχει συχνότητες, οι οποίες είναι χιλιοστά του Χερτζ. Το Χερτζ είναι ένα κύκλος ανά δευτερόλεπτο, και φτάνει μέχρι και τα 100 Χερτζ. Η Νευροανάδραση είναι μία μέθοδος, με την οποία εκπαιδεύουμε τον εγκέφαλο. Πώς; Εκπαιδεύοντας το ηλεκτροεγκεφαλογράφημά του. Και τι είδους εκπαίδευση κάνουμε; Δίνουμε αμοιβή όταν ο εγκέφαλος ανεβάζει την ποσότητα ορισμένων κυμάτων, τα οποία θέλουμε εμείς να ανεβάσει. Η διαφορά της μεθόδου Όθμερ από τις άλλες μεθόδους γιατί, όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν πάρα πολλές διαφορετικές μέθοδοι Νευροανάδρασης είναι η εξής Ότι τα ηλεκτρικά κύματα, τα οποία ενθαρρύνουμε, είναι εξατομικευμένα. Δηλαδή στην πρώτη επίσκεψη, θα γίνει μία δοκιμή, και θα προσπαθήσουμε να βρούμε ποια είναι τα ηλεκτρικά κύματα τα οποία, όταν εμείς ενθαρρύνουμε τον εγκέφαλο να τα παράγει περισσότερο, θα οδηγήσουν σε μια ήρεμη ψυχική κατάσταση, και, αν θέλετε, ούτε θα τον νυστάζουν, ούτε θα τον αγχώνουν. Έχουμε κάποιους τρόπους, τέλος πάντων, να βρίσκουμε ποια είναι η Αυτό, το οποίο έχει βρεθεί καθαρά πειραματικά, είναι ότι τα κύματα, τα οποία είναι τα ιδανικά για να έχει ο εγκέφαλος, είναι κύματα, τα οποία είναι σε πολύ χαμηλές συχνότητες. Δηλαδή εκπαιδεύουμε σε συχνότητες χαμηλότερες του ενός Χερτζ. Πολλές φορές σε μερικά χιλιοστά του Χερτζ. Επαναλαμβάνω ότι αυτό που κάνουμε είναι μη επεμβατικό. Έχουμε βάλει ηλεκτρόδια. Μη φανταστείτε, δεν τρυπάμε τίποτα. Έχουμε βάλει patches, στα οποία έχουμε βάλει αγώγιμη πάστα, τα έχουμε κολλήσει σε ορισμένα σημεία του εγκεφάλου, και από εκεί καταγράφουμε το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα. Και όπως σας είπα, αυτό το οποίο ζητάμε από το άτομο να κάνει, και το οποίο αμείβουμε, αν θέλετε, ή ενισχύουμε με καθαρά Σκιννερική μέθοδο, είναι να μας παράγει πιο πολλά κύτταρα, εν προκειμένω τα δ κύματα, όπως έχει βρεθεί στους πιο πολλούς ανθρώπους. Μπορεί να υπάρχει κάποιος άλλος που η συχνότητα του να είναι διαφορετική. Αν θέλετε, η όλη κατάσταση θυμίζει αυτό το οποίο έχει πει ο Λυκούργος. Ότι η εκπαίδευση είναι ποιητικότερη από τη φύση. Γιατί πραγματικά με αυτόν τον πολύ απλό τρόπο καταφέρνουμε φανταστικά αποτελέσματα.

Νευροανάδραση - Αύξηση ικανοτήτων εγκεφάλουΌπως ξέρετε, ο εγκέφαλος είναι ένα πολύ πολύπλοκο όργανο. Μάλιστα, ο καθένας μας μέσα στο κεφάλι του, έχουμε κάτι το οποίο είναι τουλάχιστον τόσο πολύπλοκο όσο το γνωστό σύμπαν. Τουλάχιστον τόσο πολύπλοκο. Οπότε, υπό κάποια έννοια, είναι θεαματικό το ότι εμείς με το να ενθαρρύνουμε κάποια ηλεκτρικά κύματα του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος, το οποίο ανακαλύφθηκε το από τον Χανς Μπέργκερ, μπορούμε και έχουμε όλα αυτά τα καταπληκτικά αποτελέσματα. Είπαμε, βάζουμε κάποια patches με μία αγώγιμη ουσία. Κολλάμε στο κεφάλι, στο τριχωτό της κεφαλής του ανθρώπου, τα διάφορα ηλεκτρόδια. Ας μην μπούμε σε λεπτομέρειες. Πάντως, το κάθε σημείο στο οποίο τοποθετούμε το ηλεκτρόδιο, αν θέλετε, βλέπει ή εκπαιδεύει μια συγκεκριμένη περιοχή. Δηλαδή αλλού θα βάλουμε το ηλεκτρόδιο, αν θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τον δεξιό μετωπιαίο λοβό, αλλού θα το βάλουμε, αν θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τον αριστερό βρεγματικό λοβό. Κι εδώ βλέπετε τα ηλεκτρόδια αυτά οδηγούν σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Είναι ένα παράδειγμα, η Νευροανάδρασις, του πώς, κατά κάποιον τρόπο, η τεχνολογία σήμερα μπορεί και κάνει θαύματα. Γιατί πραγματικά αυτά που θα σας πω είναι πραγματικά θαυμαστά. Τα ηλεκτρόδια, λοιπόν, πρώτα από όλα οδηγούν σε έναν υπολογιστή, ο οποίος είναι αυτός τον οποίο βλέπει ο εκπαιδευτής, γιατί καταλαβαίνετε ότι αν δείχνουμε το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα κάποιου στον εκπαιδευόμενο, το μόνο που θα του προκαλέσουμε είναι σύγχυση.

Βλέπετε ότι υπάρχει ένα κουμπάκι που γράφει «δέκα». Αυτό σημαίνει ότι, κατά κάποιον τρόπο, η ενίσχυση έχει μπει στα 10 Χερτζ. Τα 10 Χερτζ είναι η ηλεκτρική δραστηριότητα που έχει ο εγκέφαλος όταν είναι απολύτως ήρεμος, και αδιάφορος προς οποιοδήποτε εξωτερικό ή εσωτερικό ερέθισμα. Βλέπετε όμως εδώ, ότι όταν ζητούμε από τον εγκέφαλο να μας παράγει κύματα α, πρώτον, δεν παράγονται μόνο κύματα α, αλλά παράγονται και πολλά κύματα, τα οποία είναι δεξιά και αριστερά. Αυτό, αν θέλετε, ενισχύει την άποψη των Όθμερ, ότι η ιδανική δραστηριότητα του εγκεφάλου είναι σε άλλες συχνότητες. Κι εδώ βλέπετε, πραγματικά, έναν εγκέφαλο ο οποίος εκπαιδεύεται. Του ζητούμε να μας παράγει κύματα χαμηλά, δέλτα. Εδώ έχει μπει στο 5,5. Είναι τα κύματα-δ, το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον ότι εμφανίζονται στον άνθρωπο στο τέταρτο στάδιο του ύπνου. Στο τέταρτο στάδιο του ύπνου γίνονται όλες οι αυτοεπιδιορθώσεις. Όπως ξέρετε, εμείς οι άνθρωποι είμαστε μηχανές που καμιά φορά διορθώνουμε τον εαυτό μας. Βλέπετε λοιπόν, τι ωραία, ζητώντας από τον εγκέφαλο να μας δώσει κύματα δέλτα, μας δίνει μόνο κύματα δ και βλέπετε ότι όλες οι άλλες συχνότητες είναι βαθύ μπλε, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει άλλη ηλεκτρική δραστηριότητα.

Νευροανάδραση - Αυτορύθμιση εγκεφάλουΤώρα, πώς παρασύρουμε τον εγκέφαλο, πώς τον ενισχύουμε, για να μας δώσει τα κύματα που θέλουμε; Λοιπόν, είναι πάρα πολύ απλό. Του δείχνουμε ενδιαφέροντα βίντεο γκέιμς. Θα ήταν πιο ωραίο αν είχα εδώ ένα βίντεο για να το δείτε πώς είναι. Εδώ είναι ένα βίντεο γκέιμ στο οποίο τρέχουν αυτοκινητάκια. Ο εκπαιδευόμενος έχει ήδη διαλέξει ένα από τα τρία αυτοκινητάκια. Του δίνουμε πάντα πάρα πολλές επιλογές για να αισθάνεται πολύ άνετα. Διαλέγει το αυτοκίνητο, τον τύπο του, το χρώμα του, και λοιπά. Αυτό το οποίο επιδιώκει είναι, βέβαια, να βγει πρώτος. Τρέχουν τα αυτοκινητάκια. Εννοείται ότι το τοπίο συνεχώς αλλάζει, οπότε αυτός έχει πραγματικά την αίσθηση ότι το αυτοκινητάκι του τρέχει. Έχει πολλές επιλογές, μπορεί να διαλέξει να τρέχει μέσα στα χιόνια, εδώ είναι ένα Αζτέκικο τοπίο και ούτω καθεξής. Και βέβαια, πρέπει να σας πω ότι ο τρόπος που κάνει το αυτοκινητάκι να τρέχει, δεν είναι κάτι που περιγράφεται με λόγια, το κάνει διαισθητικά. Όσο πιο πολύ σκέφτεται, τόσο πιο πολύ δυσκολεύεται. Υπάρχουν κάποιοι που λένε «τρέξε αυτοκίνητο, κάνε, φτιάξε». Δεν είναι έτσι. Γι' αυτό οι ιδανικοί εκπαιδευόμενοι είναι τα παιδιά, τα οποία κάθονται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, στην τηλεόραση μπροστά, και σου λένε «Τι κάνεις; Οδηγώ τον πύραυλο, τρέχω το αυτοκίνητο», κ.ο.κ. Λοιπόν, και εννοείται ότι για να τρέξει το αυτοκίνητο, πρέπει αυτός να μας αυξήσει την ποσότητα των κυμάτων δέλτα, και να μειώσει όλες τις άλλες. Αυτή είναι η εντολή Αύξησε αυτό, μείωσε όλα τα άλλα. Εννοείται, επίσης, ότι αν δεν τα καταφέρει, το αυτοκινητάκι ή θα σταματήσει, ή θα εκτροχιαστεί, θα γίνουν διάφορα πράγματα, τα οποία δε μας ενδιαφέρουν γιατί είναι βίντεο γκέιμ, εντάξει; Αυτό είναι ένα άλλο παιχνίδι. Είναι να υπάρχει ένας πύραυλος, ο οποίος κινείται μέσα σε ένα τούνελ. Τώρα, και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον παιχνίδι, αρέσει, εμένα τουλάχιστον μ' αρέσει όταν κάνω Νευροανάδραση, γιατί κάνω κι εγώ ανάδραση όποτε μπορώ. Μου αρέσει αυτό το παιχνίδι, γιατί έχει πάρα πολύ ωραία χρώματα, τα χρώματα συνεχώς αλλάζουν, βλέπεις τον πύραυλό σου να τρέχει. Συνεχώς υπάρχουν αυτοί οι στόχοι, αυτό το κίτρινο πράγμα, το οποίο το προσπερνάς. Σου δείχνει νούμερα, ότι πας καλά ή τρέχεις αρκετά. Αλλάζουν συνέχεια τα τοιχώματα. Μέχρι που το έχουν φτιάξει τόσο όμορφα το παιχνίδι, που στο τέλος, υπάρχει μια διέξοδος και ο πύραυλός σου βγαίνει και χάνεται στο διάστημα.

Λοιπόν, τι καταφέρνουμε λοιπόν με όλα αυτά; Πρώτα απ' όλα, από ό,τι ξέρω και ξέρετε είμαι ψυχίατρος, ψυχοθεραπευτής, νευροφυσιολόγος. Έχω διάφορες ιδιότητες. Ο πιο σύντομος και γρήγορος τρόπος να ερευνήσεις τον οποιονδήποτε άνθρωπο, όσο αγχωμένος και να 'ναι, είναι να τον βάλεις να καθίσει σε ένα τέτοιο μηχάνημα. Σε μία ώρα θα έχει κύματα ηρεμίας. Και έτσι και το κάνει πολλές φορές, θα αλλάξει ο τρόπος που δουλεύει το μυαλό του. Μετά, αντιμετωπίζει αυτή η μέθοδος σχεδόν όλες τις ψυχικές διαταραχές, όλες τις ψυχοσωματικές διαταραχές, μέχρι βελτιώνει και την άνοια. Και τέλος, ανάλογα με το πού βάζει κανείς το ηλεκτρόδιο, μπορεί να εκπαιδεύσει διάφορες ικανότητες που έχουν οι άνθρωποι. Παραδείγματος χάρη: Ευφράδεια λόγου, αριστερός μετωπιαίος πόλος. Ανάγνωση, γραφή, και μαθηματικοί υπολογισμοί, πίσω αριστερά. Μαθηματικές έννοιες που μοιάζουν πιο πολύ με φιλοσοφικές έννοιες, πίσω δεξιά, και ούτω καθεξής. Και το τελευταίο που θα πω είναι ότι όλα αυτά έχουν να κάνουν με μία έννοια που λέγεται αυτορρύθμιση. Δηλαδή ο εγκέφαλός μας έχει την τάση να πάει πάνω κάτω, να πηγαίνει στα άκρα, και δημιουργείται μία αταξία. Η Νευροανάδραση, λοιπόν, φέρνει μια τάξη στον ανθρώπινο εγκέφαλο και φαίνεται ότι αυτού του ενός καλού μύρια έπονται και εννοείται ότι είμαστε στην αρχή, θα ανακαλύψουμε ακόμα πολλά θαυμαστά πράγματα που έχουν να κάνουν με αυτήν την πολύ επαναστατική μέθοδο. Ευχαριστώ.