Το παρακάτω τεστ νοημοσύνης για παιδιά είναι μέρος του τεύχους του περιοδικού "ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ" που κυκλοφόρησε στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 1982, υπό την προσωπική επιμέλεια του Ιατρού Νίκου Μανούσου. Το τεστ αυτό δεν είναι ένα πλήρες τεστ IQ. Μπορεί να χαρακτηριστεί πιο κοντά στα τεστ IQ του Raven, καθώς ελέγχει ορισμένα μόνο στοιχεία νοημοσύνης. Ειδικά τα IQ test για παιδιά 5 έως 11 ετών έχουν περιορισμένη προγνωστική αξία και τα αποτελέσματα δεν είναι αξιόπιστα για πολύ μικρά παιδιά. Επίσης, είναι σημαντικό να μην επηρεάζετε τη συμπεριφορά σας προς το παιδί σας βασιζόμενοι στα αποτελέσματα της δοκιμασίας. Σε περίπτωση που η βαθμολογία του παιδιού είναι πολύ χαμηλότερη από το μέσο όρο, ενδείκνυται η συμβουλή από ειδικό ψυχολόγο παιδιών που θα ελέγξει την ευφυΐα του παιδιού σας με πιο αντικειμενικό τρόπο και κάτω από καλύτερα ελεγχόμενες συνθήκες.
Τα κριτήρια νοομετρικού ελέγχου, ή τα τεστ νοημοσύνης, χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της νοημοσύνης των ανθρώπων. Οι πρώτοι που κατασκεύασαν τέτοια τεστ ήταν ο Binet και οι συνεργάτες του το 1904, τα οποία επέτρεπαν στον εξεταστή να καθορίσει τη νοητική ηλικία του μαθητή ανεξαρτήτως της χρονολογικής του ηλικίας. Υπάρχουν δύο κατηγορίες τεστ νοημοσύνης: τα ομαδικά ή ατομικά και τα μονοφασικά (όπως το Raven’s Progressive Matrices) ή πολυπαραγοντικά τεστ (όπως το WISC, British Ability Scale, Peabody Picture Vocabulary Test). Πιο αξιόπιστα αποτελέσματα δίνουν τα ατομικά και πολυπαραγοντικά τεστ. Ο βαθμός νοημοσύνης μπορεί να περιγραφεί ως η αναλογία μεταξύ της νοητικής ηλικίας και της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου και ονομάζεται νοητικό πηλίκο (Intelligence Quotient, IQ) ή δείκτης νοημοσύνης (δ. ν.). Αυτός δείχνει το ρυθμό ανάπτυξης των νοητικών ικανοτήτων ενός παιδιού, ανεξάρτητα από την ηλικία του. Το νοητικό πηλίκο επιτρέπει τη σύγκριση της νοημοσύνης παιδιών που έχουν διαφορετική χρονολογική ηλικία και αποτελεί έναν καλό δείκτη της νοητικής ικανότητας ενός ατόμου. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η νοητική ικανότητα δεν είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει την επίδοση ενός ατόμου σε διάφορες δραστηριότητες, και ότι η χρήση των τεστ νοημοσύνης δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως απόλυτος δείκτης της ευφυΐας ενός ατόμου.
Οι κλίμακες του Raven" έχουν το πλεονέκτημα ότι μετρούν συγκεκριμένους βασικούς συντελεστές νοημοσύνης, ανεξάρτητα από το εκπαιδευτικό επίπεδο του εξεταζόμενου ατόμου. Αυτό το τεστ μπορεί να δοθεί σε ανθρώπους με διαφορετικό κοινωνικό και πολιτιστικό υπόβαθρο, χωρίς σημαντικά σφάλματα κατά τη σύγκριση των αποτελεσμάτων. Δηλαδή, δεν επηρεάζεται από τη διαφορετική επίδραση των διαφόρων μορφών πολιτισμού στην εξέλιξη της νοημοσύνης του ατόμου. Μπορεί επίσης να δοθεί σε αναλφάβητους ανθρώπους, ή σε αυτούς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ακοή ή στην ομιλία, καθώς οι προφορικές οδηγίες είναι ελάχιστες. Οι κλίμακες του Raven δεν εξετάζουν πανομοιότυπα την νοημοσύνη, αλλά επιλεκτικά ορισμένα στοιχεία, όπως η αναλυτική ικανότητα, η αριθμητική ικανότητα, η χωροαντίληψη, η αίσθηση συμμετρίας και η ικανότητα συσχετισμού σχημάτων και συμβόλων.
Το τεστ Progressive Matrices του Raven εκτιμά τη συλλογιστική ικανότητα σε αντίληψη ερεθισμάτων σε παιδιά ηλικίας 6 έως 17 ετών και δημιουργήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία το 1938. Αποτελεί επιλογή για παιδιά με προβλήματα στον λόγο, την ακοή ή σωματικές αναπηρίες, καθώς και για παιδιά που δεν ομιλούν ικανοποιητικά την Ελληνική Γλώσσα. Ωστόσο, η ερμηνεία των αποτελεσμάτων είναι επισφαλής και δεν μπορεί να συναχθεί με βεβαιότητα, καθώς το τεστ σταθμίστηκε μόνο μια φορά στα πλαίσια του Georgas Test το 1971 και δεν έχει επανεξεταστεί από τότε (Μόττη, 1999).
Τρόπος Διεξαγωγής του Τεστ νοημοσύνης για παιδιά
Το IQ τεστ για παιδιά, αποτελείται από 30 σειρές σχημάτων, όπου κάθε μία έχει ένα κενό τετράγωνο. Το παιδί ζητείται να συμπληρώσει το κενό τετράγωνο ζωγραφίζοντας το σχήμα που κατά τη γνώμη του ταιριάζει καλύτερα σε κάθε περίπτωση. Μπορείτε να συμπληρώσετε το πρώτο σχήμα για να βοηθήσετε το παιδί να καταλάβει καλύτερα, αλλά στις επόμενες δοκιμασίες δεν επιτρέπεται να του δίνετε βοήθεια ή να του λέτε αν η απάντηση που έδωσε είναι σωστή ή λανθασμένη. Δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός για την ολοκλήρωση του τεστ, αλλά αν το παιδί "κολλήσει" σε μια δοκιμασία για αρκετά λεπτά, μπορείτε να του πείτε να προχωρήσει στην επόμενη. Η κάθε δοκιμασία είναι δυσκολότερη από την προηγούμενη. Όταν το παιδί αρχίσει να αντιμετωπίζει δυσκολίες, θα πρέπει να του εξηγήσετε ότι αυτές οι δοκιμασίες είναι σχεδιασμένες για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Αν το παιδί αποτύχει σε πέντε συνεχόμενες δοκιμασίες, τότε θα πρέπει να τερματίσετε την εξέταση, αποφεύγοντας με κάθε τρόπο να του δημιουργήσετε αίσθημα ανεπάρκειας. Οι σωστές απαντήσεις, καθώς και ο τρόπος βαθμολόγησης αναφέρονται λίγο πριν το τέλος της σελίδας του τεστ.
1 | 2 |
3 | 4 |
5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
11 | 12 |
13 | 14 |
15 | 16 |
17 | 18 |
19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 |
25 | 26 |
27 | 28 |
29 | 30 |
ΟΙ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΣΤ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Η κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με ένα βαθμό. Από τον παρακάτω πίνακα μπορείτε να βρείτε την αντιστοιχία πού υπάρχει ανάμεσα στη βαθμολογία που σημείωσε το παιδί, την ηλικία του και το Ι.Q. πού μετράει αυτό το τεστ.
ΗΛΙΚΙΑ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ | 5* | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
0 | 70- | 70- | 70 | ||||
1 | 80 | 80 | 80 | 70 | |||
2 | 90 | 87 | 85 | 80 | 73 | 70 | 66 |
3 | 100 | 95 | 90 | 84 | 78 | 73 | 70 |
4 | 110 | 104 | 96 | 88 | 83 | 77 | 73 |
5 | 120 | 116 | 101 | 93 | 86 | 80 | 76 |
6 | 130 | 126 | 112 | 97 | 89 | 84 | 79 |
7 | 140 | 137 | 124 | 106 | 94 | 87 | 82 |
8 | 150 | 145 | 133 | 116 | 100 | 90 | 86 |
9 | 152 | 140 | 123 | 105 | 94 | 88 | |
10 | 147 | 132 | 112 | 99 | 92 | ||
11 | 152 | 138 | 118 | 104 | 95 | ||
12 | 143 | 125 | 108 | 98 | |||
13 | 149 | 130 | 114 | 102 | |||
14 | 152 | 136 | 120 | 107 | |||
Ι5 | 142 | 124 | 112 | ||||
16 | 146 | 128 | 116 | ||||
17 | 149 | 133 | 120 | ||||
18 | 152 | 137 | 125 | ||||
19 | 142 | 130 | |||||
20 | 145 | 134 | |||||
21 | 148 | 138 | |||||
22 | 152 | 142 | |||||
23 | 146 | ||||||
24 | 149 | ||||||
25 | 152 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
Παρακάτω αναφέρονται ορισμένα "συμβατικά" επίπεδα ευφυΐας, σε συσχέτιση με το γενικό I.Q. ενός παιδιού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η διάγνωση τής πνευματικής καθυστέρησης δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στα αποτελέσματα ενός I.Q. τεστ, και ειδικότερα όταν πρόκειται για παιδιά.
ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΥΦΥΪΑΣ | |
Πάνω από 140 | Εξαιρετικά υψηλής ευφυΐας |
120-140 | Εξαιρετικής ευφυΐας |
110-119 | Άνω τού μετρίου |
90-109 | Μέσης ευφυΐας |
80-89 | Κάτω τού μετρίου |
70- 79 | Οριακό επίπεδο |
Κάτω από 70 | Πνευματικά υπολειπόμενος |
Χαρακτηριστικά και συμπτώματα μαθητών με ''οριακή νοημοσύνη'' στο κανονικό σχολείο
Αυτοί οι μαθητές παρουσιάζουν δυσκολίες στην κατανόηση οδηγιών και εννοιών, έχουν προβλήματα λόγου στην παιδική ηλικία και ενδέχεται να έχουν επαναλάβει κάποια τάξη. Η επίδοσή τους είναι χαμηλή σε όλους τους τομείς και παρουσιάζουν αργό ρυθμό επεξεργασίας πληροφοριών. Αν και έχουν καλή ικανότητα αποκωδικοποίησης στην ανάγνωση, η κατανόηση των κειμένων που διαβάζουν είναι περιορισμένη. Συχνά φαίνεται ότι χαζεύουν, όχι εξαιτίας διάσπασης προσοχής, αλλά επειδή δεν καταλαβαίνουν. Λειτουργούν σε επίπεδο χαμηλότερης χρονολογικής ηλικίας από την πραγματική τους ηλικία και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μαθηματική και λογική σκέψη. Παράλληλα, αυτοί οι μαθητές εξαρτώνται κυρίως από τη μηχανική απομνημόνευση και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κριτική σκέψη. Χαμηλή αυτοεκτίμηση και ανασφάλεια είναι επίσης συνηθισμένα συμπτώματα για αυτούς τους μαθητές. Επειδή συχνά δεν δημιουργούν προβλήματα μέσα στην τάξη, είναι πιθανό να περνούν απαρατήρητοι για πολλά χρόνια. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού ή στις αρχές του Γυμνασίου, αρχίζουν να φαίνονται οι δυσκολίες τους, καθώς δεν μπορούν να κατανοήσουν σύνθετες εννοίες, να ασκήσουν λογική κρίση και να αναπτύξουν αφηρημένη σκέψη. Σύμφωνα με τον Piaget, αυτά τα παιδιά μπορεί να μην περάσουν στο στάδιο της τυπικής-αφαιρετικής σκέψης κατά την εφηβεία, ανάλογα με το δείκτη νοημοσύνης τους. Στη χώρα μας, συχνά τα παιδιά αυτά κατηγοριοποιούνται ως παιδιά με "μαθησιακές δυσκολίες" επειδή δεν ανήκουν στον πληθυσμό των μαθητών με νοητική υστέρηση. Εντούτοις, είναι σημαντικό να γίνει η σωστή διάγνωση και να διαχωριστούν αυτά τα παιδιά από εκείνα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή μαθησιακές δυσκολίες, καθώς η παρέμβαση και η υποστήριξη που χρειάζονται είναι διαφορετική.