Νοημοσύνη

Η νοημοσύνη είναι μια βασική ικανότητα που επηρεάζει την απόδοση του ατόμου σ’ όλες τις γνωστικές αποστολές ή δραστηριότητες που αναλαμβάνει, από τον υπολογισμό των μαθηματικών προβλημάτων έως την συγγραφή ποίησης ή τη λύση γρίφων.
  • Πρακτικοί Τρόποι Ενίσχυσης Νοημοσύνης & Δημιουργικότητας

    Η ικανότητα του ανθρώπινου νου να μαθαίνει, να αναπτύσσεται και να προοδεύει αποτελεί ένα θαυμαστό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους. Από την παιδική ηλικία έως την ωριμότητα, ο εγκέφαλος διαμορφώνεται και εξελίσσεται διαρκώς μέσω των εμπειριών και της μάθησης. Πώς όμως μπορεί κανείς να μεγιστοποιήσει τις γνωστικές του ικανότητες και να προάγει τη νοημοσύνη του; Αυτό το ερώτημα απασχολεί επιστήμονες και ερευνητές εδώ και δεκαετίες (Sternberg, 2008). Σύμφωνα με τον επικρατέστερο ορισμό, η...
  • Πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης - Μύθος ή πραγματικότητα;

    «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί μέσω πολλαπλών τύπων νοημοσύνης (λογικομαθηματική, λεκτική, διαπροσωπική, χωρική, μουσική, κινητική και ενδοπροσωπική);» «Άλλο ταλέντο, άλλο νοημοσύνη» Η νοημοσύνη αποτελεί ένα πολύπλοκο γνώρισμα του ανθρώπινου νου, με πολλές διαφορετικές πτυχές. Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες σχετικά με τη φύση και τη δομή της νοημοσύνης, με σημαντικότερη αυτή των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης του Howard Gardner. Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστεί...
  • Η γνωστική ανάπτυξη των χαρισματικών/ευφυών μαθητών

    Επισήμανση της σημασίας κατανόησης της γνωστικής ανάπτυξης των ευφυών μαθητών για εκπαιδευτικούς και γονείςΗ κατανόηση της γνωστικής ανάπτυξης των χαρισματικών-ευφυών μαθητών είναι εξαιρετικά σημαντική τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους γονείς, καθώς μπορεί να επηρεάσει θετικά την πορεία των παιδιών αυτών. Αρχικά, οι εκπαιδευτικοί που κατανοούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γνωστικής ανάπτυξης των ευφυών μαθητών μπορούν να προσαρμόσουν ανάλογα τις διδακτικές τους πρακτικές. Για...
  • Θεωρίες, Μοντέλα & Χαρακτηριστικά της Χαρισματικότητας

    Συνολικά, υπάρχουν τέσσερεις βασικές κατηγορίες ορισμών για την χαρισματικότητα, καθώς αναφέρεται στη βιβλιογραφία (Hany, 1987). Δύο από αυτές τις κατηγορίες σχετίζονται με τη ψυχολογική δομή, όπως μοντέλα που επικεντρώνονται στα γνωστικά χαρακτηριστικά και τις ικανότητες. Η τρίτη κατηγορία επικεντρώνεται στην επίτευξη επιτυχίας και απόδοσης, ενώ η τέταρτη αναφέρεται στο περιβάλλον. Κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες ορισμών σχετίζεται με την ιστορική εξέλιξη της έννοιας. Ακολουθώντας αυτές...
  • Η Ιστορία των Θεωριών της Νοημοσύνης

    Κατά τη διάρκεια του 19ου και 20ου αιώνα, η έρευνα σχετικά με τη νοημοσύνη ξεκίνησε να αποκτά μια σημαντική παρουσία στον επιστημονικό χώρο. Αν και σήμερα η νοημοσύνη εξακολουθεί να είναι μια πολυσύνθετη έννοια που δύσκολα ορίζεται με απόλυτη ακρίβεια, η ιστορική αναδρομή σε αυτό τον τομέα φωτίζει τις εξελίξεις και τις προσεγγίσεις που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη κατανόηση της νοημοσύνης. Το 1860, ο Sir Francis Galton έκανε ένα πρωτοποριακό βήμα δημιουργώντας ένα τεστ νοημοσύνης...
  • Χαρισματικότητα & Εγκέφαλος: Μια Νευροεπιστημονική Προσέγγιση

    Τι είναι ακριβώς η χαρισματικότητα; Αυτό το φαινομενικά απλό ερώτημα έχει απασχολήσει ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και ερευνητές για δεκαετίες. Στις αρχές του 20ου αιώνα, η χαρισματικότητα θεωρούνταν συνώνυμη με την υψηλή νοημοσύνη, καθώς μετριόταν αποκλειστικά μέσω τεστ IQ και άλλων τυποποιημένων τεστ ικανοτήτων. Όμως, από τη δεκαετία του 1960 και μετά, πολλοί μελετητές άρχισαν να αμφισβητούν αυτόν τον περιοριστικό ορισμό. Παρατήρησαν ότι πολλά χαρισματικά άτομα δεν είχαν κατ' ανάγκη υψηλή...
  • Τεχνητή Νοημοσύνη vs. Ανθρώπινος Εγκέφαλος: Ποιος Κερδίζει τη Μάχη;

    Στον σημερινό κόσμο της τεχνολογίας, η τεχνητή νοημοσύνη (A.I) έχει αρχίσει να αποκτά έδαφος, επιδιώκοντας να προσομοιώσει τις ικανότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου. Αυτό το άρθρο αναλύει και συγκρίνει τα χαρακτηριστικά, τις ικανότητες και τα πλεονεκτήματα τόσο της τεχνητής νοημοσύνης όσο και του ανθρώπινου εγκεφάλου, προκειμένου να καταλήξουμε σε μια καλύτερη κατανόηση των δυνατοτήτων και των περιορισμών τους. Μέσα από αυτήν τη σύγκριση, θα εξετάσουμε πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις...
  • Ευρήματα Έρευνας Terman για υψηλό IQ: Καταρρίπτοντας μύθους

    Η μελέτη του Lewis Terman για τα προικισμένα/χαρισματικά παιδιά (αρχικά γνωστή ως Γενετικές Μελέτες των Ιδιοφυών, «Genetic Studies of Genius») αποτελεί μία από τις πιο διάσημες μακροπρόθεσμες μελέτες στην ιστορία της ψυχολογίας. Το 1921, ο Lewis M. Terman, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Stanford, ξεκίνησε τη μελέτη, και το δείγμα αποτελούνταν από 1.528 παιδιά (11 ετών κατά μέσο όρο), με δείκτη νοημοσύνης IQ πάνω από 135 - κατατάσσοντάς τους στο 1% του πληθυσμού της εποχής. Οι...
  • Χαρακτηριστικά και συμπεριφορά προικισμένων μαθητών

     Οι προικισμένοι μαθητές αποτελούν ένα ενδιαφέρον και σημαντικό θέμα μελέτης στον τομέα της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον ορισμό της Εθνικής Ένωσης για την Υποστήριξη των Προικισμένων Παιδιών (NAGC), οι προικισμένοι μαθητές αναφέρονται σε εκείνους που "έχουν ή δείχνουν δυνατότητα υψηλής επίδοσης σε έναν ή περισσότερους τομείς, όπως η νοημοσύνη, η δημιουργικότητα, ή οι ειδικές ικανότητες" (NAGC, 2010). Σε αυτό το άρθρο, θα παρουσιάσουμε τα κύρια χαρακτηριστικά των προικισμένων μαθητών, τη...
  • Ανάπτυξη Νέων Νευρώνων στον Εγκέφαλο: Μέθοδοι και Συνέπειες

    Η νευρογένεση (η διαδικασία δημιουργίας και ανάπτυξης νέων νευρώνων στον εγκέφαλο) έχει γίνει ένα από τα πιο καυτά θέματα στη νευροεπιστήμη τα τελευταία χρόνια. Παραδοσιακά, πίστευαν ότι ο εγκέφαλος των ενηλίκων δεν παρήγαγε νέους νευρώνες μετά τη γέννηση. Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η νευρογένεση μπορεί να συμβεί και στον εγκέφαλο των ενηλίκων, αλλάζοντας τον τρόπο που κατανοούμε τη λειτουργία και την πλαστικότητα του εγκεφάλου (Eriksson et al., 1998). Στο παρόν άρθρο, θα...