Χαρισματικότητα

Όλα τα παιδιά έχουν ικανότητες, οι οποίες τα καθιστούν μοναδικά, αλλά η χαρισματικότητα αναφέρεται στις ασυνήθιστες, εξαιρετικές και πέραν των φυσιολογικά αναμενόμενων ικανότητες και ταλέντα. Για παράδειγμα, έχουμε όλοι σε κάποιο βαθμό μια τάση προς τον αθλητισμό και τη μουσική, αλλά δεν μπορούμε όλοι να έχουμε τις ίδιες επιδόσεις και επιτυχίες. Αν συνέβαινε αυτό, όλοι θα είχαμε Ολυμπιακές διακρίσεις και όλοι θα μπορούσαμε να κάνουμε συναυλίες με διεθνές κοινό. Τα χαρισματικά παιδιά αντιστοιχούν στο 3% - 5% του πληθυσμού, ανάλογα με το IQ που θεωρείται απαραίτητο για τον ορισμό της χαρισματικότητας. Σύμφωνα με άλλους ορισμούς της χαρισματικότητας, δεν είναι μόνο το IQ το οποίο την ορίζει. Κατά την παραδοσιακή θεώρηση της χαρισματικότητας, μια επίδοση στο επίπεδο ενός IQ 130 είναι αποδεκτό ως ένα σημείο - όριο από το οποίο και πάνω ένα παιδί χαρακτηρίζεται ως χαρισματικό.
  • Η ηθική ανάπτυξη των χαρισματικών παιδιών

    «Τα ευρήματα για την ηθική ανάπτυξη των χαρισματικών παιδιών, δείχνουν ότι τα χαρισματικά παιδιά τείνουν να επιτυγχάνουν υψηλότερα επίπεδα ηθικής σκέψης σε μικρότερη ηλικία.» Η ηθική ευαισθησία ορίζεται ως η ικανότητα των ανθρώπων να συμπεριφέρονται με τέτοιο τρόπο ώστε να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων. Πρόκειται για μια ικανότητα που στηρίζεται στην εμπάθεια (ενσυναίσθηση), δηλαδή την ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων και της οπτικής των άλλων. Η ηθική...
  • Θεωρίες, Μοντέλα & Χαρακτηριστικά της Χαρισματικότητας

    Συνολικά, υπάρχουν τέσσερεις βασικές κατηγορίες ορισμών για την χαρισματικότητα, καθώς αναφέρεται στη βιβλιογραφία (Hany, 1987). Δύο από αυτές τις κατηγορίες σχετίζονται με τη ψυχολογική δομή, όπως μοντέλα που επικεντρώνονται στα γνωστικά χαρακτηριστικά και τις ικανότητες. Η τρίτη κατηγορία επικεντρώνεται στην επίτευξη επιτυχίας και απόδοσης, ενώ η τέταρτη αναφέρεται στο περιβάλλον. Κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες ορισμών σχετίζεται με την ιστορική εξέλιξη της έννοιας. Ακολουθώντας αυτές...
  • Χαρισματικότητα & Εγκέφαλος: Μια Νευροεπιστημονική Προσέγγιση

    Τι είναι ακριβώς η χαρισματικότητα; Αυτό το φαινομενικά απλό ερώτημα έχει απασχολήσει ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και ερευνητές για δεκαετίες. Στις αρχές του 20ου αιώνα, η χαρισματικότητα θεωρούνταν συνώνυμη με την υψηλή νοημοσύνη, καθώς μετριόταν αποκλειστικά μέσω τεστ IQ και άλλων τυποποιημένων τεστ ικανοτήτων. Όμως, από τη δεκαετία του 1960 και μετά, πολλοί μελετητές άρχισαν να αμφισβητούν αυτόν τον περιοριστικό ορισμό. Παρατήρησαν ότι πολλά χαρισματικά άτομα δεν είχαν κατ' ανάγκη υψηλή...
  • Άνθρωποι με εξωπραγματικές δυνάμεις: Οι μυστικές ικανότητες του εγκεφάλου

    Ο εγκέφαλος είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά και μυστηριώδη όργανα του ανθρώπινου σώματος. Αν και έχουμε κατανοήσει πολλά για τη λειτουργία του, παραμένουν ακόμη πολλά μυστήρια που περιμένουν να αποκαλυφθούν. Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε απίστευτες περιπτώσεις ανθρώπων με εξωπραγματικές δυνάμεις και θα μάθουμε πώς ο εγκέφαλός τους τις καταφέρνει. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων με εκπληκτικές δυνάμεις, όπως άνθρωποι που μπορούν να θυμούνται κάθε λεπτομέρεια από τη ζωή τους...
  • Χαρακτηριστικά και συμπεριφορά προικισμένων μαθητών

     Οι προικισμένοι μαθητές αποτελούν ένα ενδιαφέρον και σημαντικό θέμα μελέτης στον τομέα της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον ορισμό της Εθνικής Ένωσης για την Υποστήριξη των Προικισμένων Παιδιών (NAGC), οι προικισμένοι μαθητές αναφέρονται σε εκείνους που "έχουν ή δείχνουν δυνατότητα υψηλής επίδοσης σε έναν ή περισσότερους τομείς, όπως η νοημοσύνη, η δημιουργικότητα, ή οι ειδικές ικανότητες" (NAGC, 2010). Σε αυτό το άρθρο, θα παρουσιάσουμε τα κύρια χαρακτηριστικά των προικισμένων μαθητών, τη...
  • Η έννοια της χαρισματικότητας - Γεννιέσαι χαρισματικός ή γίνεσαι;

    Η Δανάη Δεληγεώργη (MSc, Ψυχοπαιδαγωγός - Εκπαιδευτικός σύμβουλος για χαρισματικά παιδιά) είναι απόφοιτος του Φ.Π.Ψ. του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Northeastern Illinois University στο Σικάγο των Ηνωμένων Πολιτειών πάνω στην εκπαίδευση και τις κοινωνικοσυναισθηματικές ανάγκες των χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών. Είναι επίσης από το 2012 έως και σήμερα η συντάκτρια του Conceptual Foundation, του ενημερωτικού δελτίου (newsletter) της Αμερικάνικης...
  • Μύθοι και αλήθειες για τα χαρισματικά παιδιά

    Όσο πιο ταλαντούχο είναι ένα παιδί τόσο ο αντισυμβατικός τρόπος σκέψης του το οδηγεί στην αίσθηση της απομόνωσης. Γι' αυτό το 25% των χαρισματικών παιδιών έχουν κοινωνικά και συναισθηματικά προβλήματα.Διάβαζε στα δύο του χρόνια, ανακάλυψε έναν νέο πίνακα λογαρίθμων στα οκτώ του, μιλούσε έξι γλώσσες στα δέκα του και στα έντεκα του ο William Sidis είχε γραφτεί στο Πανεπιστήμιο Harvard παραδίδοντας και μαθήματα στα μαθηματικά. Ωστόσο ο πατέρας του τον μεγάλωσε καταπιέζοντας τον και έγινε...
  • Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιών (case study χαρισματικού ενήλικα)

    Γιατί τα χαρισματικά παιδιά μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα πολύ γρήγορα χωρίς ωστόσο να μπορούν να περιγράψουν τα ενδιάμεσα στάδια; Γιατί μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα με πολύ δομημένο και πολύ γραμμικό τρόπο και να κάνουν λάθος σε μια απλή αριθμητική πράξη; Γιατί επηρεάζονται περισσότερο ή μπορεί να επηρεάζονται ελάχιστα από αισθητηριακούς περισπασμούς –οπτικούς, ακουστικούς, απτικούς, κλπ– από ό,τι οι μη-χαρισματικοί; Γιατί μπορούν να μάθουν πολύ εύκολα, να απομνημονεύσουν μεγάλες...
  • Τα σοφά (χαρισματικά) παιδιά

    Αρχίζουν να περπατούν και να μιλούν πολύ νωρίς. Μαθαίνουν να διαβάζουν χωρίς να τα έχει διδάξει κανείς. Κάνουν περίεργες ερωτήσεις για την ηλικία τους και επιδίδονται σε πολύπλοκους συλλογισμούς. Βαριούνται εύκολα, αντιδρούν έντονα, αμφισβητούν τα πάντα. Μένουν στο περιθώριο...Τα χαρισματικά παιδιά. Αντιστοιχούν στο 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Χαρακτηρίζονται από σύνθετο τρόπο σκέψης, ποικιλία ταλέντων, έντονη κριτική διάθεση, τελειομανία, ιδιαίτερο χιούμορ, πολύ υψηλό δείκτη IQ και συχνά...
  • Χαρισματικοί μαθητές και Εκπαίδευση

    Στην παρούσα εισήγηση εξετάζουμε την περίπτωση των χαρισματικών παιδιών και την θέση τους στο χώρο της εκπαίδευσης. Για τα χαρισματικά παιδιά έχουν δοθεί πολλοί ορισμοί (εθνικοί, ειδικής παιδαγωγικής, λειτουργικοί, διευκρινιστικοί) και μάλιστα η «χαρισματικότητα», όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται, αναγνωρίστηκε μετά από 34 χρόνια προσπάθειας. Διάφοροι επιστήμονες, όπως ο Renzulli, ο Gardner, ο Heller, προσπάθησαν να προσεγγίσουν και να ορίσουν τη χαρισματικότητα και τα χαρισματικά...